Extra opening in F1-bolides moet voor meer verkoeling zorgen in 2024: “Ook koelvesten zijn een mogelijkheid”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Vanaf volgend jaar moeten de teams hun F1-bolides voorzien van een extra opening aan de onderzijde om oververhitting van de rijders te voorkomen.

Tot voor kort stond de GP van Singapore te boek als één van de meest veeleisende races als het aankomt op oververhitting van de rijders maar afgelopen jaar was het Qatar dat met de twijfelachtige ‘hoofdprijs’ ging lopen. Williams-rijder Logan Sergeant moest de strijd zelf staken door de hitte.

Vanaf volgend jaar moeten de bolides dus een extra koelopening hebben om het comfort van de rijders te vergroten, dat liet Nikolas Tombazis weten, ‘Head of single seater affairs’ bij de FIA. 

“Dat zal de koeling in de cockpit verbeteren. Dat was eerder een afgewezen idee van de teams dat nu is goedgekeurd.”

Hij liet ook weten dat het niet enkel afhangt van de hitte en de vochtigheid maar ook over hoe veeleisend het circuit is. Je kan bijvoorbeeld in Hongarije comfortabel rijden in de zonneschijn terwijl de avondrace in Qatar een probleem bleek te zijn.

“Het is nog nooit zo erg geweest als in Qatar,” zei Tombazis. “Het hangt ervan af of het een circuit is met zeer zware belasting op het vlak van G-krachten zoals Qatar, of een circuit met over het algemeen langzamere bochten zoals Hongarije, ook al kan het er soms erg heet zijn.”

In andere raceklassen zijn er al systemen om oververhitting tegen te gaan maar die rekenen steeds op tegenstand in de Formule 1 vanwege het extra gewicht dat ze met zich meebrengen.

“Wat we nog niet als reglement hebben ingevoerd, maar wat wel in grote lijnen de bedoeling is, is dat wanneer de weersomstandigheden een bepaald niveau overschrijden, wij, de FIA, moeten verklaren dat de race onder die omstandigheden plaatsvindt en dat de auto’s dan een extra gewicht krijgen, iets van waarschijnlijk twee kilo, dat verplicht zal zijn,” aldus Tombazis.

“En het wordt verplicht gebruikt om de bestuurder te koelen. Dan kunnen oplossingen zoals koelvesten en dat soort dingen volledig worden onderzocht.”

“We hebben ons afgevraagd of het het beste zou zijn om te reguleren wat er precies moet worden gemonteerd en we hebben het gevoel dat als we gaan proberen om een systeem te standaardiseren, het addendum en dat alles een vrij langzaam proces zou worden.”

“We denken dat als we de teams geven ‘je hebt twee kilo, je moet het voor dit doel gebruiken’, het in hun belang zal zijn om dat te doen, omdat dat de rijders koel en geconcentreerd houdt en niet aan prestaties zal inboeten.”