F1-baas: “Ik mis de technische controverses uit het verleden”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Huidig F1-baas Stefano Domenicali geeft toe dat hij heimwee heeft naar de tijd waar technische controverses een extra dimensie toevoegden aan het wereldkampioenschap, zoals tijdens zijn tijd bij Ferrari.

In een gesprek met ‘Motorsport.com’ blikt Domenicali terug op een paar keerpunten toen hij zelf aan de weg van een succesvolle carrière aan het timmeren was bij Ferrari. Daarbij had hij het over de GP van Maleisië in 1999, toen Ferrari gediskwalificeerd werd voor illegale bargeboards en Mika Hakkinen de titel bijna in de schoot geworpen kreeg.

In beroep wist Ferrari de beslissing terug te draaien door een maas in het net te vinden. Dat was een speling van vijf millimeter en daarmee hielden ze de strijd om de wereldtitel in stand tot de laatste race van het seizoen, de GP van Japan.  

“Ik heb er veel meegemaakt: Maleisië ’99, de dubbele diffuser, FRIC, massadempers, F-ducts… ze maken allemaal deel uit van het verhaal van de F1,” zei Domenicali.

“Vroeger hield ik me bijna elke zondag bezig met debatten over technische en sportieve regels. Jaren geleden waren er veel bredere grijze gebieden dan tegenwoordig, maar F1-mensen weten nog steeds hoe ze alles tot het uiterste moeten drijven.”

De Italiaan geeft toe dat ondanks de regelgeving tegenwoordig veel strikter is, dat hij denkt dat de sport misschien wel gediend zou zijn met wat meer controverse. 

“Persoonlijk vind ik de huidige controverses relatief klein. Eigenlijk zou het leuk zijn om daar weer wat meer van te hebben, ze zijn de kruiden van de sport.”

Maar ondanks de heimwee naar vervlogen tijden beseft Domenicali ook dat de F1 mee moet evolueren met de tijd en aan de verwachtingen van de hedendaagse fans moet voldoen.

“Fans van mijn generatie moeten opnieuw nadenken over wat prestaties en technologische interesse creëert,” legde hij uit. “Focussen op duurzame brandstoffen is absoluut de juiste weg. Maar, en dit klinkt misschien provocerend, teams enorme bedragen laten investeren in het ontwerpen van hun eigen versnellingsbakken heeft geen zin meer.”

“De prestatiewinst is minimaal. Fans zien het niet langer als een opwindend ontwikkelingsgebied. We moeten gebieden identificeren waar technologie en entertainment elkaar overlappen.”