De Formule 1 heeft uitzonderlijk goed geboerd in het tweede kwartaal van 2025 en volgens CEO Stefano Domenicali speelt de kaskraker in de bioscoopzalen met Brad Pitt daar een grote rol in.
De film met Brad Pitt kwam tot stand door een nauwe samenwerking met F1, de rijders en de teams. Het publiek lust er duidelijk pap van want ondertussen heeft de film naar verluidt al meer dan een half miljard dollar in het laatje gebracht.
Liberty Media maakte donderdag de cijfers bekend van het tweede kwartaal en de balans zag er meer dan positief uit. Van april tot juni draaide de F1 een omzet van maar liefst 1,341 miljard dollar, een stuk meer dan de 988 miljoen dollar in dezelfde periode van vorig jaar. Domenicali denkt dat de F1-film daar voor een deel tussen zit, maar hij benadrukt dat het effect van de film op langere termijn voelbaar zal blijven.
“Dit seizoen heeft fenomenale races laten zien, met meerdere teams en rijders die op het allerhoogste niveau hebben meegedaan”, aldus Domenicali. “De F1-film van Apple werd met welverdiende lof onthaald. Het was de grootste bioscooprelease voor een streamingdienst en wist een publiek van zowel bekende als nieuwe F1-fans te boeien.”
“Culturele momenten zoals de F1-film in combinatie met spannende actie op het circuit zorgen voor een sterke kijkcijfertrend en een bijzonder sterke sociale en digitale betrokkenheid, waaronder een recordaantal sociale impressies door content die op officiële F1-kanalen is geplaatst. Dankzij de inspanningen van onze teams, partners en de F1-gemeenschap zorgen we voor een uitstekend momentum in de Formule 1 op en buiten het circuit.”
Derek Chang, de CEO van Liberty Media, liet ook weten dat hij mogelijkheden ziet om te groeien met MotoGP, waarvan het ook sinds begin juli eigenaar geworden is.
“We hebben sinds het vorige kwartaal uitstekende vooruitgang geboekt met onze prioriteiten, waaronder de afronding van de overname van MotoGP, de afsplitsing van Liberty Live en de voortzetting van de uitstekende financiële en operationele resultaten van Formule 1”, aldus Chang.
“De wereldwijde kracht van Formule 1 zorgt nog steeds voor commercieel momentum en financieel succes, met nieuwe partners en een recordaantal fans dat de breedte en aantrekkingskracht van het merk laat zien. We zijn verheugd om onze samenwerking met het managementteam van de MotoGP aan te gaan en, hoewel het nog vroeg is, werken we nauw met hen samen om hun strategische richting te ondersteunen en de groei van het bedrijf te versnellen.”