“F1-bolide Red Bull krijgt in China de eerste updates”

In een interview met het Duitse Motorsport-Total verklapt Red Bull-talentenjager Helmut Marko dat we in China de eerste aerodynamische updates mogen verwachten voor de RB13.

De verwachtingen voor de eerste Grote Prijs van 2017 waren hooggespannen want als er een man is die nieuwe reglementen meesterlijk weet te interpreteren dan is het wel Adrian Newey. Helmut Marko steekt niet weg dat hij ontgoocheld is met het resultaat in Australië.

“We hebben duidelijk niet gepresteerd zoals dat van ons verwacht wordt en het feit dat Mercedes ook niet in topvorm was maakt het alleen maar zuurder voor ons.”

Marko stelt dat het team weet waar de problemen liggen en speelt kort op de bal. Hij verwacht dat het in China en Bahrein al een stuk beter zal lopen voor de Oostenrijkse formatie.

“In China komen de eerste updates. Deze zullen er voor zorgen dat de auto fijner en uitgebreider kan afgesteld worden. Het moet ons in staat stellen om compromissen te maken, voordien hadden we ofwel tractie ofwel onderstuur.”

Eerst komen er dus updates op het aerodynamische vlak, later op motorisch vlak.

De eerste updates van Renault mogen we volgens Dr. Marko verwachten in Barcelona. De Fransen moesten in Australië noodgedwongen kiezen om hun oude MGU-K te gebruiken, dat systeem is te vergelijken met de elektromotor die we in de meeste hybride straatauto’s terugvinden, dit omdat het nieuwe systeem nog kinderziektes vertoonde.

Het oude systeem is een stuk zwaarder dan het nieuwe en dat maakte dat de auto vijf kilogram boven het minimumgewicht zat. Tegen de Grote Pijs van Canada wil Renault dit probleem van de baan hebben en is ook dat overgewicht van de baan. Vermoedelijk komen de Fransen in Barcelona al op de proppen met een tussenoplossing die ook al een stuk lichter zal zijn dan de versie van 2016 die nu gebruikt wordt.

Toch ziet Marko ook lichtpunten in Australië: “Max Verstappen durfde het als enige rijder van de topteams aan om tijdens de race naar zachtere banden te wisselen en kwam daar goed mee weg. De race pace van onze beide auto’s waren in bepaalde fasen van de race ook zeker concurrentieel te noemen.”

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}