“F1-bolides 2017 zijn onvoldoende ontwikkeld”

Pat Symonds, aftredend technisch directeur bij Williams, zegt dat de ontwerpen voor 2017 niet voldoende ontwikkeld zijn door te weinig tijd in de windtunnel.

Volgend seizoen zullen de regels zo drastisch veranderen dat de F1-bolides zo’n vijf seconden per ronde sneller zullen zijn en ook uitdagender worden om te besturen. De regels zijn echter laat doorgevoerd, waardoor de teams weinig tijd over hebben om te testen in de windtunnels.

Bovendien ontvingen de teams vóór afgelopen februari van Pirelli geen testbanden voor de windtunnels. Dit vormt een probleem omdat de teams minder kunnen testen dan de voorbije jaren, dit terwijl de banden veel groter zullen zijn dan vorig seizoen.

“Het is een grote verandering dat we in zo weinig tijd de wagens moeten ontwikkelen en testen in zowel de windtunnels als op de baan. In 2014 was er een groot verschil in aerodynamica en koelsystemen maar we hadden toch nog de tijd om 80 runs per week te doen. Toen hadden we dus wel voldoende tijd.”

“Om eerlijk te zijn hebben we in de windtunnel, voordat we beschikten over de testbanden voor 2017, al achterbanden aan de voorkant gemonteerd om een idee te krijgen wat de basisluchtstroom zou zijn met de nieuwe banden. Sinds februari hebben we echter maar 65 runs per week kunnen doen. Er was immers ook nog veel werk aan de wagens van 2016,” verklaart Symonds.

Ondanks de vele veranderingen in de regels denkt Symonds niet dat er veel verschil zal zijn met de bolides van afgelopen seizoen.

“De ontwikkeling voor het aankomende seizoen zijn nog niet voldoende. Daardoor zijn mensen onzeker over hoe het nieuwe reglement daadwerkelijk zal uitpakken en kan men nog geen verwachtingen of doelen stellen. De regels schrijven allerlei zaken voor. Er zal vooral variatie in motorkappen zijn doordat er op dat vlak meer mogelijkheden zijn. Echt opvallen zal het echter niet,” besluit hij.

Geschreven door Anouck Jaspers
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}