F1-bolides worden steeds zwaarder: zo evolueerde het minimum gewicht

F1
F1

De nieuwe F1-bolides zullen in 2022 minstens 798 kg wegen, maar liefst 46 kilogram meer dan dit jaar. Er komt dan ook steeds meer kritiek op het gewicht van de F1-bolides.

Lewis Hamilton, Fernando Alonso en Sebastian Vettel uitten onlangs kritiek op het gewicht van de nieuwe F1-bolides volgend jaar. Ze zijn zeker niet de enige rijders die daarop kritiek hebben maar feit is wel dat de F1-bolides maar zwaarder blijven worden.

Voor het steeds zwaarder worden van de F1-bolides is uiteraard een verklaring. Denk bijvoorbeeld maar aan de introductie van de V6-hybridemotoren in 2014 waardoor het gewicht van de wagens net niet met 50 kilogram de hoogte in ging. Batterijen wegen ook in F1-bolides veel en die zijn nodig voor het hybride-gedeelte.

Daarnaast zorgden ook gewijzigde technische richtlijnen en onder andere de introductie van de Halo ervoor dat er opnieuw wat kilo’s bij kwamen.

In 2022 wordt er met volledig andere F1-bolides gereden die eveneens een stijging van maar liefst 46 kilogram met zich mee brengen. 798 kilogram bedraagt het minimumgewicht van de F1-bolides in 2022. En dat is voor alle duidelijkheid zonder rijder en zonder brandstof.

Opmerkelijk genoeg zijn de F1-bolides ondanks dat extra gewicht wel steeds sneller geworden. Voor het F1-seizoen 2022 wordt echter een terugval van zon halve tot anderhalve seconde per ronde voorspeld.

Evolutie van het minimumgewicht van de F1-bolides:
1961 tot 1965: 450 kilo
1966 tot 1968: 500
1969 tot 1971: 530
1972: 550
1973 tot 1980: 575
1981: 585
1982: 580
1983 tot 1986: 540
1987 tot 1993: 500
1994: 515
1995 tot 2008: 595
2009: 605
2010: 620
2011/2012: 640
2013: 642
2014: 690
2015/2016: 702
2017: 728
2018: 734
2019: 743
2020: 746
2021: 752
2022: 798

*op 17 maart 2022 werd beslist om het gewicht van de F1-bolides 2022 te verhogen van 795 naar 798 kg

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print