F1-circuit Sepang ingrijpend aangepast voor GP van Maleisië

Het circuit van Sepang heeft enkele grondige wijzigingen ondergaan in de aanloop naar de GP van Maleisië.

Het Sepang International Circuit kreeg eerder dit jaar een volledig nieuwe asfaltlaag. Pirelli liet in de aanloop naar het raceweekend reeds verstaan dat dit bij de teams en rijders voor de nodige vraagtekens en problemen zal zorgen.

Daarnaast zullen de teams en rijders extra aandachtig zijn bij het verkennen van het circuit tijdens de traditionele track walk op donderdag. Naast de nieuwe asfaltlaag werden er immers maar liefst negen bochten aangepast.

Bochten nummer 2, 3, 4, 5, 6, 9, 12, 13 en 15 (hairpin) werden aangepast. Het niveau van het circuit werd daarbij aangepast alsook de hellingsgraad van de bocht. Naast het veranderen van de rijlijn moet dit ook de afwatering van het circuit ten goede komen.

“Voor de rijders zal het zijn alsof ze voor de eerste keer naar het circuit komen,” aldus Razlan Razali, CEO van het Sepang International Circuit. ”

Naast de aanpassing van de negen bochten werd er voor maar liefst 600 meter nieuwe kerbstones aangelegd. De meest ingrijpende aanpassing vond plaats in de laatste bocht. De hairpin werd immers volledig opnieuw aangepast. De binnenkant van de bocht werd een meter hoger gemaakt, waardoor de racelijn volledig anders zou moeten zijn.

“Bijna al de bochten zullen veeleisender zijn op het vlak van de verticale belasting, terwijl de laatste bocht dan weer het tegenovergestelde zal doen met een omgekeerde ‘camber’ en een lage snelheid. Het gripniveau zal hoofdzakelijk afhangen van de banden,” aldus Jarno Zaffelli van het Italiaanse ontwerpbureau voor racecircuits Dromo.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022