F1 : “Er moet meer kleurverschil op de startgrid zijn, F1-bolides lijken te veel op elkaar”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De Formule 1 wil meer ‘diversiteit’ op de startgrid en dan in het bijzonder wat betreft het kleurgebruik op de liveries van de F1-bolides. Al in 2025 zou er meer ‘kleurverschil’ moeten zijn.

Volgens ‘Motorsport.com’ zouden niet alleen tv-zenders tijdens zogenaamde ‘nachtraces’ hun beklag gedaan hebben over het gebrek aan ‘kleurverschil’ tussen de door de teams gebruikte liveries, ook fans doen dat soms. Zeker onder bepaalde omstandigheden en vanuit bepaalde standpunten lijken sommige wagens wel heel sterk op elkaar.

Ook de strijd van de teams tegen ‘overgewicht’ zorgt ervoor dat er vaak grote delen van de F1-bolides geen kleur krijgen en er dus gewoon zwart carbon te zien is, waardoor F1-bolides soms nog meer op elkaar lijken. Een verflaag zorgt immers voor extra gewicht en door minder verf te gebruiken kan er gewicht bespaard worden.

De FIA en de FOM zouden het probleem nu echter willen aanpakken. Het besef is er dat het visueel aspect van de F1-bolides ook belangrijk is voor de fans en de beleving, er moet een duidelijk onderscheid zijn tussen de F1-bolides. Ze zijn echter ook op hun hoede om via de regelgeving zich te veel te mengen in het ontwerp van de F1-bolides en zo creativiteit te beperken.

De FIA en de FOM zouden ervoor willen zorgen dat de Formule 1 en de teams communiceren om oplossingen te vinden en de visuele aantrekkelijkheid en diversiteit op de startgrid van 2025 te verbeteren.

“Zoals altijd in de F1 is het iets gecompliceerder dan dat het op het eerste zicht lijkt,” aldus Nikolas Tombazis, hoofd van de single seater-afdeling bij de FIA, tegenover ‘Motorsport.com’. “Zo is één van de problemen dat de wagens te veel zichtbaar carbon hebben, er is immers het gewicht van de verf, de wagens zijn iets te zwart.”

“Er is ook veel werk verricht door de teams om het soort verf te veranderen, er wordt vandaag met zeer dunne lagen gewerkt om het gewicht zo laag mogelijk te houden.”

“Een ander probleem is dat sommige teams een gelijkaardig kleurenschema hanteren waardoor we wagens hebben die erg sterk op elkaar lijken.”

“We bespreken het nog met de teams en het zal tijdens de volgende F1 Commissie besproken worden.”

Grote vraag is hoe de FIA en de Formule 1 het gaan bewerkstelligen dat F1-bolides op het vlak van livery minder op elkaar gaan lijken. De livery van een F1-bolides wordt immers erg lang geheim gehouden, meestal tot de nieuwe F1-bolide voor de allereerste keer aan het grote publiek getoond wordt. Volgens Tombazis wordt er bekeken hoe er overleg met en tussen de teams kan zijn om de liveries minder op elkaar te doen lijken.

“We moeten op een bepaalde manier een soort proces verkrijgen of met elkaar communiceren en zeggen: ‘Wel, wanneer jouw wagen daar blauw is dan zal mijn wagen daar niet blauw zijn.’ Of iets dat daarop lijkt.”

“Maar hoe zo’n proces kan werken valt nog te bekijken. Het is geen proces van de regulator. We gaan met de FIA geen regels opstellen zodat de liveries meer van elkaar verschillen.”