“Nu F1-piloot zijn is zoals aan een gevechtspiloot vragen om met een passagiersvliegtuig te vliegen”

Mark Webber vindt net als veel F1-fans dat de Formule 1 dringend moet veranderen. Dat de fans meer waar voor hun geld moeten krijgen, maar dat ook de rijders opnieuw centraal moeten staan in plaats van de wagens en het bandenmanagement.

De populariteit van de Formule 1 is lang niet meer wat het van vlak na het jaar 2000 was. En dat heeft volgens Mark Webber veel te maken met het spektakel en het gevoel dat de Formule 1 bij de mensen oproept.

Volgens Webber, die momenteel actief is in de WEC, interesseert het de mensen buiten het F1-wereldje niet hoeveel tokens je als motorfabrikant nog ter beschikking hebt, of hoe het zit met de kans op bestraffingen.

“Wanneer je in de sport zit dan denk je dat het belangrijk is, maar wie interesseert dat nu eigenlijk? De mensen willen simpelweg goede en spannende races zien,” aldus Webber tegenover F1i. “De Formule 1 moet zo’n 15 seconden sneller zijn dan al de overige raceklassen. Momenteel zijn er echter minstens twee raceklassen die zich binnen de twee seconden van de Formule 1 bevinden. Indien we met een WEC-wagen zouden deelnemen aan de Formule 1 bestaat zelfs de kans dat we punten scoren, ook al zijn we 250 kilogram zwaarder!”

De aantrekkingskracht van de Formule 1 is niet meer dezelfde als die van jaren geleden. Ook het motorgeluid draagt daartoe bij.

“Er zou opnieuw meer op de limiet moeten worden gegaan in de Formule 1. Je zou ook opnieuw oordopjes nodig moeten hebben! Je hebt dat echt nodig, je moet de wagens van op vijf kilometer afstand kunnen horen!” aldus Webber.

“Ik zeg niet dat alles wat er de voorbije jaren veranderd is opnieuw weg moet, zelfs in de jaren 2000 waren er saaie races. Maar zaten de tribunes toen vol? De mensen zagen toen immers iets dat ze nog nooit gezien hadden.”

Mark Webber denkt dat men in de Formule 1 simpelweg geen goede balans heeft gevonden tussen de rijder en de technologie die gebruikt wordt.

“Het is jammer dat men geen juiste balans heeft gevonden. Het beste wat ze de voorbije vijf jaar waarschijnlijk gedaan hebben is om opnieuw ‘vonken’ te voorzien,” vindt Webber. “Ik denk niet dat Roger Federer in het tennis graag zou hebben dat het net verlaagd wordt. Rijders moeten gestimuleerd worden. Ik had niet het talent van sommige rijders waartegen ik reed en dat is ook de reden waarom ik mijn resultaten in de Formule 1 behaalde. Maar de jongens met meer talent waren ook niet blij. Ook Michael Schumacher was erg teleurgesteld toen hij zijn comeback maakte. Uiteraard was hij niet meer aan het pieken, maar hij was vooral teleurgesteld dat de manier van racen niet meer was zoals dat vroeger het geval was.”

Volgens Mark Webber toont het debuut van Max Verstappen ook aan dat de Formule 1 voor de piloten veel minder belastend en uitdagend is.

“Er bestaat geen twijfel over dat Verstappen een talent is maar na amper een handvol races heeft hij de wagen al volledig onder controle. De Formule 1 zou zo niet mogen zijn. F1-bolides zouden meer respect moeten vragen. Wanneer je voor de eerste keer een F1-bolide aanjaagt in de garage dan zou je moeten denken: ‘fucking hell!’ Ik ben tot hier geraakt en nu moet ik slagen in deze laatste missie.”

“Toen ik de Formule 1 verliet zei ik tegen iemand tegenover de huidige wagens: ‘We hebben ons gekwalificeerd, we zijn zo ver geraakt doorheen de verschillende raceklassen waardoor we goed genoeg werden bevonden om met een F18 te vliegen, maar in de plaats daarvan vliegen we met een passagiersvliegtuig. Praat met de F1-piloten die rond mijn periode in de Formule 1 zijn gekomen en ze zeggen allemaal hetzelfde als mij. We kwamen van de eerste F1-testen en dachten bij onszelf: ‘Ik ben hier niet zeker over’, wat exact is zoals het hoort te zijn en dat ook bij de fans moet leven. Maar ik heb zeker en vast ook niet alle antwoorden …”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print