“F1-reglementswijzigingen in 2022 zijn compleet fout”

Volgens Red Bull-ontwerper Adrian Newey zijn de reglementswijzigingen die vanaf 2022 zullen plaatsvinden in de F1 niet het grote redmiddel zoals sommigen denken.


De grote bonzen van de Formule 1 verwachten veel van de nieuwe reglementen die normaalgesproken volgend jaar al hadden moeten ingaan maar door het coronavirus COVID-19 worden bepaalde delen pas in 2022 toegepast.

Het is onder andere de bedoeling dat er meer actie op de baan komt en om dat te bereiken worden de auto’s minder aerodynamisch. Op die manier zou er minder luchtwervelingen van de bolides komen en wordt het voor achterliggers makkelijker om te volgen, dat zou op zijn beurt weer voor meer inhaalmanoeuvres moeten zorgen.

In een podcast met ‘Motor Sport’ laat Adrian Newey optekenen dat hij het niet eens is met de manier waarop men dat wil bereiken.

“Er zijn veel andere manieren om tot dat resultaat te komen,” aldus de Brit.

“We hebben deze zeer beperkende regels en ik denk dat dit fundamenteel de verkeerde aanpak is. Ik weet niet zeker of ze zullen bereiken wat ze moeten bereiken maar zelfs als ze dat doen is het ongelooflijk onelegante manier om dat te doen.”

Newey is bang dat door deze nieuwe strenge regels de vrijheid van de ontwerpers beknot wordt en dat op termijn alle auto’s optisch op elkaar zullen lijken. Er zullen nog verschillen zijn maar de toeschouwers zullen daar weinig van merken.

“Vanuit het oogpunt van de toeschouwer lijken de auto’s vandaag de dag al erg op elkaar. Ze zullen nog identieker worden. Het zal dan alleen nog maar een kwestie zijn van de onderkant van een voorvleugel of de bodem. Niemand kan dat zien. Maar dat is wel wat het verschil zal maken in prestaties.”

Het is ook de bedoeling om de Formule 1goedkoper te maken en daar is Newey het ook roerend mee eens maar hij zou het op een andere manier aanpakken.

Hij zou bijvoorbeeld het gebruik van de windtunnels aan banden leggen en met een systeem van tokens werken, op die manier kunnen teams maar een bepaald aantal updates per jaar doorvoeren en dat betekent een besparing in de productie van nieuwe onderdelen.

Tot slot vindt Newey dat er overhaast gehandeld is om tot de nieuwe reglementen te komen.

“Soms hebben we de neiging om koortsachtig naar een oplossing te snellen. Daarbij moeten we misschien beter nadenken over wat nu precies het probleem is. Ik denk dat dat hier gebeurd is,” aldus een kritische Newey.

Hij denkt ook niet dat de kloof tussen de topteams en het middenveld kleiner zal worden, integendeel hij gelooft dat ze nog groter zal worden. Wat het inhalen betreft denkt hij dat de nieuwe regels misschien wel zullen werken tot er iemand een maas in de regelgeving vindt, zoals hij het zelf omschrijft. Maar vindt hij dat er naar andere oplossingen had moeten gezocht worden.

Voorlopig blijft het echter afwachten tot het F1-seizoen in 2022 om het effect van de reglementswijzigingen te zien.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print