De banden en hun werking verder leren begrijpen wordt cruciaal om succes te kunnen boeken tijdens het eerste raceweekend van het nieuwe seizoen.
Alle teams en rijders beseffen dat ze nog veel te leren hebben over de nieuwe bandencompounds van Pirelli. Er mogen dan wel drie wintertests geweest zijn waarbij de teams de kans kregen om ervaringen op te doen, toch verliepen die niet onder ideale omstandigheden.
In Jerez was het baanoppervlak niet ideaal aangezien het een veel te hoge bandenslijtage veroorzaakte in vergelijking met de circuits die op de F1-kalender staan. Tijdens de twee wintertests op het Circuit de Catalunya vlakbij Barcelona was het dan weer te koud. Hierdoor konden de banden niet echt in hun ideaal temperatuurvenster gebruikt worden.
Het zegt voldoende, de teams verkeren ook in Australië nog in het ongewisse over de banden. De eerste doelstelling die alle teams en rijders tijdens de oefensessies hebben is dan ook het verder leren begrijpen van de banden. Ook Pirelli zelf stelt alles in het werk om de teams daarbij te helpen. Dat mag duidelijk worden uit onderstaande tweets van het Williams F1 Team op twitter.
After the end of FP1 the Pirelli team are now stripping the outer layer of the tyres to assess appearance and wear twitter.com/WilliamsF1Team…
— Williams F1 Team (@WilliamsF1Team) 15 maart 2013
This helps everyone to analyse how many laps these tyres can do in certain conditions which will ultimately help to calculate strategy #F1
— Williams F1 Team (@WilliamsF1Team) 15 maart 2013
Here’s a close up of the rubber being scraped off #F1 @pirelli_media twitter.com/WilliamsF1Team…
— Williams F1 Team (@WilliamsF1Team) 15 maart 2013
Our focus this afternoon is on understanding the tyres #AustralianGP #FP2
— Williams F1 Team (@WilliamsF1Team) 15 maart 2013
Moet het nog gezegd worden dat de eerste kwalificatie en vooral de eerste race ons van het nodige spektakel zullen voorzien?
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}