F1-teams worden geconfronteerd met grote onzekerheid over F1-circuit in China

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Komend weekend vindt voor de eerste keer sinds 2019 de GP van China plaats maar op het Shanghai International Circuit wacht de F1-teams een raceweekend vol grote onzekerheid.

Sinds het uitbreken van de pandemie met het coronavirus in 2020 stond de GP van China niet meer op de F1-kalender. Komend weekend volgt de terugkeer maar de F1-teams wacht een bijzonder uitdagend raceweekend. Er zijn immers heel wat onzeker factoren die het raceweekend zullen beïnvloeden.

Meestal zijn de weersomstandigheden een onzekere factor maar nu is het vooral het circuit zelf. Op het Shanghai International Circuit is zoals eerder gezegd sinds 2019 niet meer met F1-bolides geracet. Het betekent dat de meest recente data waarover de teams beschikken vijf jaar oud is. Het circuit zelf is ondertussen door weer en wind veranderd, wat invloed heeft op het gripniveau en ook hobbels die in het circuit gevormd zijn. Uit een FIA-inspectie eind vorig jaar bleek dat er werkzaamheden dienden te gebeuren om het baanoppervlak opnieuw vlakker te krijgen zodat er veilig kan geracet worden.

Voeg daar nog aan toe dat er ondertussen met een volledig nieuwe generatie F1-bolides wordt geracet en je weet dat de data uit 2019 door de teams rechtstreeks in de figuurlijke prullenmand mag gegooid worden. De terugkeer van het Shanghai International Circuit op de F1-kalender zal door de teams beschouwd worden als een volledig nieuw circuit waarbij ze vanaf nul moeten beginnen. Probleem is echter dat het een raceweekend met sprintformat betreft waardoor er slechts één oefensessie is.

“Het is om eerlijk te zijn zoals een nieuw circuit,” aldus Simone Berra, hoofdingenieur bij Pirelli F1, tegenover het Britse ‘Autosport’. “We hebben immers nieuwe wagens, nieuwe banden, nieuwe 18-inch velgen.”

“Het circuit is gedurende zo’n vijf jaar niet gebruik, het werd misschien voor één race ofzo per jaar gebruikt. Het zal dan ook een ‘groen’ en vuil circuit zijn, al zullen ze uiteraard wel de baan proper maken.”

“In het verleden was het baanoppervlak redelijk ruw. We zullen moeten zien te begrijpen wat de tijd met het baanoppervlak gedaan heeft.”

“Er is dan ook niet veel data beschikbaar en zelfs voor de teams zal het een grote uitdaging worden, niet alleen voor ons, maar waarschijnlijk nog meer voor de teams dan voor ons.”