F1 wil DRS-zones inkorten: “Inhalen mag niet te gemakkelijk worden”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Het systeem met DRS bestaat al heel wat jaren in de Formule 1 en wordt constant geëvalueerd. DRS-zones langer maken of bijkomende DRS-zones introduceren is wat meestal gebeurde maar na de introductie van de nieuwe generatie F1-bolides overweegt men nu om verschillende DRS-zones korter te maken.

Het zogenaamde ‘Drag Reduction System’ werd destijds geïntroduceerd om de ‘dirty air’ terwijl je achter een wagen die voor je rijdt te compenseren want daardoor is het moeilijk om dicht genoeg bij je voorligger te geraken om een poging te ondernemen om hem in te halen.

DRS heeft ervoor gezorgd dat we de voorbije jaren meer inhaalmanoeuvres mochten bewonderen. Het voorbije seizoen kregen we zelfs een recordaantal inhaalmanoeuvres. Het bewijst dat de nieuwe generatie F1-bolides er inderdaad voor heeft gezorgd dat wagens elkaar makkelijker kunnen volgen en dat zorgt er dan weer voor dat we een intensere strijd en meer inhaalmanoeuvres te zien krijgen.

Wat DRS betreft is het echter altijd zoeken naar een balans want een DRS-zone mag niet te kort maar ook niet te lang zijn. De FIA gaat nu grondig bestuderen of sommige DRS-zones met de nieuwe generatie F1-bolides niet ingekort moeten worden.

“Tijdens sommige races zullen we de DRS-zones moeten inkorten,” aldus Nikolas Tombazis, technisch directeur van de single seaters bij de FIA, tegenover ‘Motorsport.com’. “We willen niet dat inhalen, zoals wij het zeggen, onvermijdbaar of te gemakkelijk wordt. Het moet nog steeds een gevecht zijn.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner
Sale Solden 2023Sale Solden 2023
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale Solden 2023Sale Solden 2023