Fernando Alonso kende een geweldige start door een ‘grijze zone’ te gebruiken

Alpine F1 team
Alpine F1 team

Fernando Alonso is vastberaden om zich niet te laten ringeloren door de concurrentie die het volgens de Spanjaard niet altijd even nauw neemt met de regels rond de uitloopstroken, dat demonstreerde hij tijdens de GP van Rusland. 

Eerder dit seizoen had Fernando Alonso al eens laten horen dat hij zich soms als een idioot voelde omdat hij de regels volgde  terwijl hij verschillende rijders plaatsen zag winnen op de uitloopstroken. Bij de start van de GP van Rusland afgelopen weekend liet Alonso echter zien dat de oude vos zijn streken nog niet verloren is.

De tweevoudig wereldkampioen startte de race op de harde compound, terwijl de anderen rond hem op de medium compound stonden. Zijn start op de harde banden was niet geweldig en hij wordt meteen ingehaald door Lance Stroll maar in de eerste bocht kan hij profiteren van de slipstream en gaat hij zelfs even van het gas.

Als ze aankomen bij de eerste remzone ligt Alonso nog op de zevende plaats maar zoekt hij de buitenste lijn in de eerste bocht. Wanneer ze aankomen bij de tweede bocht doet hij zelfs geen poging om de bocht te halen en kiest hij resoluut voor de uitloopzone. Hij rijdt tussen de polystyreenblokken door, zoals racedirecteur Michael Masi het gezegd heeft aan het begin van het weekend, en komt weer op de baan op de derde plaats.

Bij het terugkomen op de baan heeft hij veel last van onderstuur en moet hij van het gas, waarvan Russell en Stroll kunnen profiteren, maar uiteindelijk weet Alonso toch twee plaatsen te winnen en liep hij geen risico op een crash in de tweede bocht. 

Een slim manoeuvre dus van Fernando Alonso maar hij zocht er wel een grijze zone van de regelgeving mee op. Michael Masi was achteraf blij dat Alonso zich naar de regels geschikt had wat betreft de polystyreenblokken en hij vond niet dat de Alpine-rijder echt voordeel uit de situatie had gehaald.

“Hij kwam er niet mee weg,” benadrukte Masi aan ‘RaceFans.’ “In de eerste paar bochten van elke race, als er zulke zones zijn, moeten de rijders terugkomen achter de rijder waarachter ze de bocht ingingen, en dat deed Fernando, heel snel.”

Alonso koos voor de uitloopstrook toen hij Ricciardo en Hamilton al voorbij was maar zou hij ook al in die positie gezeten hebben als hij normaal geremd had? Daar profiteert de Spanjaard wel van een grijze zone in de regelgeving.

De regels van de Formule 1 zijn ontworpen om rijders die voor de uitloopstrook kiezen af te remmen zodat ze er geen voordeel uithalen, niet voor rijders die slim genoeg zijn om te beseffen dat ze sneller zijn door te kiezen voor de noodoplossing.

We hoeven niet te twijfelen aan het feit dat we de volgende races nog zulke pogingen zullen zien. Als de Formule 1 dat in de toekomst wil vermijden moeten ze er absoluut voor zorgen dat de uitloopstroken trager zijn dan die van Sotsji of dat er weer meer grindbakken komen. 

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen