Ferrari bekent: “Kapot onderdeel waardoor Charles Leclerc moest opgeven werd na de crash niet geïnspecteerd”

Ferrari
Ferrari

Ferrari-teambaas Mattia Binotto ontkent Ferrari te veel risico’s zou genomen hebben door na de crash de versnellingsbak van Leclerc niet te vervangen. Tegelijkertijd gaf Binotto echter ook toe dat het problematische onderdeel dat Leclerc tot een opgave dwong na de crash niet werd geïnspecteerd.

Aan het einde van de kwalificaties parkeerde Charles Leclerc zijn Ferrari in de vangrails en meteen werd gevreesd voor schade aan de versnellingsbak. Dat kleinood vervangen zou betekenen dat Leclerc een gridstraf zou krijgen van vijf plaatsen en dat zou uiteraard erg bitter geweest zijn na het behalen van de pole.

Ferrari liet na een controle van de bolide van Leclerc weten dat er niets mis was met de versnellingsbak en dat hij gewoon van op de pole zou starten. Groot was de consternatie dan ook toen Leclerc na een installatierondje op weg naar de startgrid weer moest binnenkomen en er problemen ontdekt werden aan een aandrijfas. Die bleek niet op tijd te herstellen en de GP van Monaco zat er meteen op voor de thuisrijder.

Mattia Binotto, de teambaas van Ferrari, wil echter niet gezegd hebben dat ze te veel risico hebben genomen door de versnellingsbak niet te vervangen want volgens de Italiaan was het euvel aan de aandrijfas niet het gevolg van de crash op zaterdag.

“We moeten volledig begrijpen wat er gebeurd is,” vertelde hij aan Sky Sports F1. “We hebben niet gegokt met een versnellingsbak. We hebben er het volste vertrouwen in dat de versnellingsbak in de race in orde zou zijn geweest.”

“De storing zit op de aandrijfas aan de linkerkant. Het is geen probleem met de versnellingsbak. De versnellingsbak is gisteravond geïnspecteerd en goed bevonden.”

“Het probleem zat aan de andere kant van de wagen ten opzichte van het ongeluk, dus het kan volledig los staan van het ongeluk. Dit was een plaats die niet werd gecontroleerd omdat er niets beschadigd was.”

“Het is iets dat we zorgvuldig moeten begrijpen en analyseren, en we hebben op dit moment geen antwoord.”

Leclerc zelf zegt dat van zodra hij voelde dat er iets mis was met de auto dat hij dacht dat er problemen waren met de versnellingsbak, maar dat bleek dan uiteindelijk niet zo te zijn.

“Zodra ik het probleem voelde, zei ik dat ik dacht dat er een probleem was met de versnellingsbak, maar eigenlijk was dat niet het geval. Het bleek iets anders te zijn.”

Maar het was uiteindelijk niet allemaal kommer en kwel in Monaco voor de Scuderia want Carlos Sainz wist de tweede plek weg te kapen in het Prinsdom. De Spanjaard wist dan ook goede punten te scoren bij zijn baas.

“Hij is een goede rijder en dat wisten we, we hebben hem aangenomen, en ik denk dat hij ons laat zien hoe goed hij is,” zei Binotto over Sainz.

“Goed voor Ferrari dat we de juiste keuze met hem hebben gemaakt, hij integreert zich echt goed, hij is snel en hij is een goede leider, in de cockpit maar net zo goed daarbuiten.”

“Ik denk dat hij een goede maatstaf is voor Charles,” voegde hij eraan toe. “Hij pusht Charles ook om beter te worden, en dat was echt het doel.”

Binotto vindt ook dat er veel positieve dingen te onthouden zijn aan het raceweekend in Monaco. Zo prijst hij ook de reactie van Leclerc en de veerkracht van zijn team, dat is een mooie basis voor de toekomst volgens de Italiaan.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner SpeelgoedSpeelgoed