Ferrari: “Crash Mercedes beperkte bij ons de schade”

Volgens teambaas Maurizio Arrivabene zorgde de crash van Hamilton en Rosberg ervoor dat Ferrari niet serieus in de problemen kwam en het de schade enigszins kon beperken. Meer zelfs, plots maakte Ferrari tijdens de GP van Spanje zelfs kans op de overwinning.

Het raceweekend van Ferrari was niet slecht begonnen en tijdens de derde oefensessie bevond het zich redelijk dicht bij Mercedes. De kwalificatie verliep plots echter een stuk minder goed en de wagen was een stuk minder snel dan daarvoor, iets dat ook zijn gevolgen zou hebben voor de race.

Ferrari had zich immers als vijfde en zesde gekwalificeerd, achter beide Mercedes- en Red Bull-piloten. Ook de racesnelheid zou minder goed zijn dan eerst gedacht en Ferrari had er het raden naar waardoor dit kwam.

Voor Ferrari was de crash van Hamilton en Rosberg echter een geluk bij een ongeluk aangezien het de schade daardoor enigszins kon beperken, zowel wat de race betrof als de titelstrijd. Dat beseft ook Maurizio Arrivabene.

“Overduidelijk enorm goed gedaan door Max,” aldus de teambaas van Ferrari. “Door de slechte kwalificatie bevonden we ons op zondag in een situatie die erg moeilijk was en verloren we een kans om een race te winnen. Ik kijk daarvoor niet specifiek naar Red Bull of Max, ik ben immers blij voor hem, ik kijk simpelweg naar de realiteit. Indien Mercedes niet uit de race was gevallen dan hadden we ons echt in een moeilijke situatie bevonden. Het is dan ook daarop dat we onze aandacht moeten vestigen.”

Ferrari paste tijdens de race haar strategie aan. Zo liet het Vettel de strategie van Ricciardo schaduwen, terwijl Raikkonen achter Max Verstappen kwam te liggen. Er werd dus met twee verschillende strategieën gewerkt, al zou het resultaat volgens Arrivabene niet echt anders geweest zijn indien Ferrari het anders had aangepakt.

“Indien je de strategie had omgedraaid dan bevond Sebastian zich waarschijnlijk in dezelfde positie als Kimi. Ik denk niet dat het aan de strategie lag. Het probleem is dat we tijdens de kwalificatie niet snel genoeg waren in het laatste deel van het circuit, de trage bochten,” aldus Arrivabene.

“We zagen dat Kimi onmiddellijk opnieuw kon aansluiten, ook al gleed zijn wagen wat weg. Van zodra hij in het laatste deel van het circuit aankwam kon Red Bull wegrijden. Vervolgens kon hij opnieuw aansluiten tegen het einde van het rechte stuk. Het is dan ook geen vraag op het vlak van de strategie, maar het is de vraag waarom we net als tijdens de kwalificatie zo traag waren in het zeer trage laatste gedeelte van het circuit.”

Ferrari zal tijdens de tweedaagse test op het Circuit de Catalunya dan ook vooral de nadruk daarop gelegd hebben, aangezien het tijdens de volgende race allemaal rond erg trage bochten draait: de GP van Monaco.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}