Ferrari: “De betrouwbaarheid van onze motor zou goed moeten zijn”

Ferrari
Ferrari

Bij Ferrari hebben ze naar eigen zeggen positieve ‘feedback’ gekregen na vele uren testen met de F1-motor op de dyno. Dat sterkt Ferrari in haar vertrouwen dat de motor komend seizoen veel betrouwbaarder zal zijn en beter zal presteren.

Ferrari koos er vorig jaar voor om met zin voor risico haar nieuwe F1-motor te ontwikkelen. Het deed dat met de motorbevriezing in het achterhoofd die later tijdens 2022 in werking zou gaan treden. Vanaf het moment dat de zogenaamde ‘motorbevriezing’ in werking is getreden mogen de motoren immers niet verder ontwikkeld worden. Wel mogen er nog verbeteringen aangebracht worden wat betreft de betrouwbaarheid.

Vorig jaar zagen we meermaals een Ferrari-motor de geest geven en zelfs in brand vliegen, niet alleen bij het eigen team maar ook bij Haas en Alfa Romeo. Het was bij Ferrari echter een soort opoffering om de komende jaren een voordeel te hebben tegenover de concurrentie. Tijdelijk de motor terugschroeven was immers de boodschap om vervolgens de betrouwbaarheid wel op punt te krijgen voor het seizoen 2023.

“De voorbereiding van het nieuwe seizoen is één van de drukste momenten tijdens het jaar, deze winter was daarop geen uitzondering,” aldus Enrico Gualtieri, hoofd van de motorafdeling bij Ferrari.

“Sinds vorig jaar zijn de motoren bevroren, inclusief de vloeistoffen zoals olie en brandstof. Alleen wijzigingen om de betrouwbaarheid te verbeteren zijn toegestaan.”

“De betrouwbaarheid was vorig jaar trouwens onze achillespees. We hebben tijdens de winter dan ook hard gewerkt om onze belangrijkste problemen te proberen oplossen en een aanvaardbaar niveau op het vlak van de betrouwbaarheid te verkrijgen.”

“Dat is ons doel voor 2023 en ons werk de voorbije winter was daar dan ook op gebaseerd.”

De Ferrari-motor zou uitgebreid op de testbank getest zijn en de doorgevoerde wijzigingen zouden inderdaad de betrouwbaarheid moeten verbeteren.

“We hebben positieve feedback gekregen van onze runs op de testbank. Zoals gebruikelijk zal het rijden op het circuit ons echter vertellen of we goed werk verricht hebben,” besluit Gualtieri.