Ferrari en Mercedes geven toe: “We hebben onze wagens moeten aanpassen”

Ferrari
Ferrari

In de aanloop naar de GP van Las Vegas kwam de FIA met een nieuwe technische richtlijn die vooral invloed zou hebben op de bodemplank van de wagens. Bij Ferrari en Mercedes geven ze toe dat ze naar aanleiding van deze ’technische richtlijn’ hun wagens hebben moeten aanpassen.

Ferrari en Mercedes waren teams die vermoedelijk ‘satelliet-skidblocks’ bijkomend onderaan de wagen plaatsen om slijtage aan de bodemplank tegen te gaan. Een nieuwe technische richtlijn van de FIA gaat dat tegen en beide teams geven ook toe dat ze hun wagens aangepast hebben.

“Ja, we hebben wijzigingen moeten doen, maar we kregen ook voorafgaand aan deze richtlijn van de FIA de boodschap dat onze bodemplank legaal was,” aldus Vasseur in Las Vegas. “Ik denk dat het de juiste attitude was om dit niet aan te vechten want ik wil me kunnen focussen op het kampioenschap en niet op dit soort discussies. De aanpak was echter vreemd.”

Volgens Jock Clear, Senior Performance Engineer bij Ferrari, zei dat dergelijke technische richtlijn als een soort extra regelgeving geldt.

“We weten allemaal dat zoiets wordt toegevoegd aan de bestaande regels dus wat ons betreft moeten we op zo’n technische richtlijn reageren,” aldus Clear. “Voor zover ik weet is het niets dramatisch dat we moeten aanpakken.”

Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff bevestigde dat ze ook bij Mercedes aanpassingen moesten doen.

“We moesten ook aanpassen hoe de vloer functioneert,” aldus Wolff.

Naast Ferrari en Mercedes zou de nieuwe technische richtlijn ook invloed hebben op Alpine en het RB-team. Zelfs Red Bull, dat zelf het onderwerp aanbracht bij de FIA, zou er een invloed van ondervinden. McLaren liet op haar beurt weten dat ze geen aanpassingen aan hun wagen hebben gedaan.