De FIA komt op de proppen met een nieuwe technische richtlijn die moet voorkomen dat teams misbruik maken van een achterpoortje in de regelgeving omtrent de slijtage van de bodemplank van de F1-bolides.
Volgens ‘Motorsport.com’ zal de nieuwe technische richtlijn een aantal vrijheden wegnemen, die in een vorige richtlijn wel nog aanwezig waren, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van zogenaamde skidblocks om de bodemplank te beschermen.
Met het terugkeren van het grondeffect proberen de teams hun bolides zo laag mogelijk bij de grond te laten rijden om een maximum aan downforce te genereren maar tegelijkertijd toch binnen de toegelaten slijtage van 1mm van de bodemplank te blijven. Om slijtage proberen te voorkomen rond de vier plaatsen waar de FIA de dikte meet was het voor de teams toegestaan om metalen skidblocks te plaatsen.
Een eerdere technische richtlijn gaf de teams ook de vrijheid om naast die vier skidblocks ook nog andere zogenaamde satelliet-skidblocks te plaatsen op andere plaatsen. Deze skidblocks zijn legaal als ze dezelfde verticale stijfheid hebben als de hoofdskids, maar ze refereren niet naar de dikte.
De laatste weken waren er een aantal teams die gebruik zouden hebben gemaakt van dikkere dan toegelaten beschermers om de hoofdskids te beschermen en naar verluidt heeft Red Bull dat gemeld aan de FIA.
De FIA aanvaardde het argument van Red Bull dat Ferrari gebruik maakte van een maas in het net van de regelgeving en in plaats van af te wachten tot de GP van Qatar werd de koe meteen bij de horens gevat en is er al een nieuwe technische richtlijn vanaf de GP van Las Vegas komend weekend.
De nieuwe richtlijn sluit het gebruik van de extra beschermende skids uit wat betekent dat de teams waarschijnlijk een grotere marge zullen inbouwen en voor een hogere rijhoogte kiezen om te vermijden dat ze in de problemen komen omdat de slijtage van de bodemplank meer dan 1mm bedraagt.
Vorig seizoen werden Lewis Hamilton en Charles Leclerc omwille van bovenstaande reden geschrapt uit de uitslag van de GP van de Verenigde Staten.
Het verhogen van de voor- en rijhoogte van de auto met 1 mm is naar schatting een halve tot een kwart tiende van een seconde waard, wat het verschil zou kunnen maken op de krappe grid van 2024 wanneer McLaren, Ferrari en Red Bull het vooraan uitvechten.