Frustratie groeit bij de F1-piloten: “De FIA lijkt doof te zijn voor onze verzuchtingen”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Volgens GPDA-voorzitter George Russell groeit de frustratie bij de F1-piloten dat de FIA niet reageert op de verzuchtingen van de rijders, zeker nadat de Grand Prix Drivers’ Association een fors statement richting de FIA uitte. Die reactie kwam er nadat onder andere Max Verstappen en Charles Leclerc bestraft werden voor het gebruik van het ‘F-woord’, maar er sluimert al veel langer een probleem in de communicatie met de FIA.

“Ik ben er niet zo zeker van dat er naar ons geluisterd wordt en of dat sommige wijzigingen die we vragen ook geïmplementeerd worden,” reageerde George Russell op de ‘stilte’ van de FIA. “Verschillende rijders zijn heel de situatie beu, het lijkt op een bepaalde manier de verkeerde richting uit te gaan.”

“Voor ons, wanneer we van de FIA enkele jaren tijdens de verkiezingen van een nieuwe ‘President’ te horen krijgen dat alles rond transparantie draait.”

“Over waar het geld naartoe gaat en opnieuw in wordt geïnvesteerd, in de basis van het racen, daar zijn we allemaal voorstander van. We willen gewoon transparantie en zien wat ze van in het begin beloofd hebben.”

Volgens Russell willen de rijders samenwerken met de FIA, niet de FIA tegenwerken, al lijkt de FIA dus niet echt veel begrip te tonen voor de verzuchtingen van de rijders.

“Om dingen te veranderen en je te houden aan je beloftes is blijkbaar een grotere uitdaging,” aldus Russell die vindt dat de FIA het duidelijk ontbreekt om in dialoog te gaan. “Misschien dat de FIA of de president niet erkennen hoe ernstig we het allemaal nemen.”

De GPDA wil dat de FIA mee met hen aan tafel gaat zitten om zo enkele belangrijke aspecten te bespreken en de sport vooruitgang te laten boeken, vooral op het vlak van integriteit en competitiviteit zijn er nog werkpunten.

“Tijdens de voorbije twintig races dit jaar en zelfs vorig jaar al hebben we het over verschillende punten gehad, al de rijders hebben ongeveer hetzelfde gevoel, we weten wat we van de sport willen en de richting die het uitgaat,” verklaart Russell. “En we hebben het gevoel dat we een kleine u-turn op het vlak van enkele onderwerpen willen en we willen samen met de FIA hieraan werken. We hebben het gevoel dat dit vanuit de president helemaal niet komt.”

Nog een opmerkelijk voorbeeld is de plotse beslissing om F1-racedirecteur Niels Wittich aan de kant te schuiven.

“We waren daar overduidelijk niet van op de hoogte,” aldus Russell. “Het was een verrassing voor ons, ik denk voor iedereen.”

“Wij als rijders hebben vaak het gevoel dat we als allerlaatste zo’n informatie te weten komen. En wanneer we er direct bij betrokken zijn zou het leuk zijn wanneer we wat nauwer betrokken worden en gewoon al zouden begrijpen waarom sommige beslissingen genomen worden.”

“De tijd zal uitsluitsel brengen. ik ben er zeker van dat de nieuwe (Rui Marques) het goed zal doen, maar het is zeker niet eenvoudig als nieuwe racedirecteur.”