Frederic Vasseur, de teambaas bij Ferrari, was na afloop van de GP van China niet te spreken over de suggestieve manier die de FOM (Formula one Management) hanteerde bij het uitzenden van radioboodschappen over Lewis Hamilton en de teamorders die bij Ferrari gehanteerd werden.
Tijdens de GP van China kregen we te horen dat er bij Ferrari teamorders zouden gehanteerd worden. Ferrari verzocht Lewis Hamilton om Charles Leclerc te laten passeren maar wat de wereldwijde tv-feed niet heeft gehaald is dat Lewis Hamilton volgens Frederic Vasseur zelf aan het team liet weten dat hij problemen ondervond.
“Ik denk dat ik Charles ga voorbij laten, ik ben aan het worstelen,” zei Hamilton over de boordradio tegen Ferrari. Een radioboodschap die dus nooit de wereldwijde tv-feed haalde. Wel was nadien te horen dat Hamilton twijfelde om Charles Leclerc voorbij te laten, een radioboodschap die de waarheid zou verdraaid hebben aangezien de eerdere boodschap niet te horen was.
Toen Ferrari tijdens ronde 18 aan Hamilton de opdracht gaf om Leclerc in bocht 14 te laten passeren antwoordde Hamilton met: “Ik zal het doen wanneer hij dichterbij is.”
Ferrari gaf nog enkele keren de boodschap om te wisselen tijdens ronde 20 maar Hamilton antwoordde met: “Ik zeg jullie wanneer ik van positie wissel.”
Leclerc repliceerde met: “Dit is jammer. De snelheid is er.”
De F1-fans horen over de boordradio echter slechts ‘stukjes van alle radiocommunicatie’ en volgens Frederic Vasseur werden de fans op het verkeerde been gezet doordat de FOM zeer selectief was bij het uitzenden van de radioboodschappen over de teamorders, zoals bijvoorbeeld de eerste boodschap van Lewis Hamilton die niet uitgezonden werd.
“Dit is echt een grap wat de FOM doet want Lewis vroeg ons om van positie te wisselen,” zei een gefrustreerde Frederic Vasseur tegenover de media na afloop van de race. “Lewis vroeg ons om te wisselen maar om er dan een rommeltje van te maken zenden ze alleen maar het tweede deel van de vraag uit. We zullen het met hen bespreken.”
“Je kan jullie niet inbeelden hoeveel vragen ik hierover heb gekregen op weg van de garage naar hier. Het draait altijd rond hetzelfde: ‘Is het een rommeltje?’ Ik zei van niet, Lewis vroeg ons om te wisselen.”
Vasseur was vol lof over de proactiviteit van Lewis Hamilton waarbij hij zelf voorstelde om van positie te wisselen en dit in het belang van het team.
“Ik ben niet zeker of je zo’n situatie wel tien keer tijdens een seizoen bij een ander team hebt. Eerlijk gezegd, we apprecieerden de call van Lewis aan de pitmuur, dat hij zei dat hij snelheid verloor en van positie wou wisselen,” aldus Vasseur.
Volgens Vasseur duurde het gewoon even bij Ferrari om de positiewissel goed te organiseren en toen Hamilton zijn snelheid terug iets verbeterde was er bij Hamilton even twijfel “Oh, laat het ons zo even houden”, waarna Ferrari insinueerde dat mocht Hamilton de plaats moeten terugkrijgen dat ze het zouden doen.
Vasseur was naar eigen zeggen zeer blij met de samenwerking tussen Hamilton en Leclerc maar de uitzendingen van de FOM insinueerden volgens hem een totaal verkeerd beeld over hoe goed de Ferrari-rijders kunnen samenwerken.
“Als team is de samenwerking tussen deze twee rijders geweldig en ik kan er totaal niet over klagen,” zegt Vasseur over de samenwerking. “Ik begrijp de vraag maar je moet de vraag aan Stefano Domenicali stellen en niet aan mij want ik heb niet de leiding over de tv-uitzendingen.”
A struggling Hamilton opts to let team mate Leclerc through #F1 #ChineseGP pic.twitter.com/binDtevjce
— Formula 1 (@F1) March 23, 2025