Ferrari heeft niets te vrezen als het haar hoofdsponsor Philip Morris (Mission Winnow) verliest

Ferrari
Ferrari

Ferrari onderhandelt al een paar maanden met hoofdsponsor Philip Morris International (PMI) over een verlenging van de overeenkomst en de kans is reëel dat ze zullen verdwijnen als titelsponsor.

Teambaas Mattia Binotto liet na de GP van Brazilië weten dat de onderhandelingen nog bezig waren over een verlenging van de overeenkomst en onder welke vorm dat dan zou zijn.

“We zijn nog in gesprek met PMI,” zei hij. “Het is zeer waarschijnlijk dat PMI zal blijven, maar misschien niet als titelsponsor. We zullen zien.”

“Het kan afhangen van wat je bedoelt met Mission Winnow, op de auto of niet. Je had het over stickers, dus we zijn aan het discussiëren over rechten. Het zal worden aangekondigd zodra we er klaar voor zijn.”

De woorden van Binotto werden door bepaalde media verkeerd geïnterpreteerd en er werd bericht dat Ferrari haar hoofdsponsor, goed voor 125 miljoen dollar per jaar, zou verliezen. Daar is voorlopig nog niets van aan maar wat zou de impact zijn als PMI stopt als sponsor van Ferrari?

Ferrari is er zich al langer van bewust dat haar partnerschap met PMI wel eens beëindigd zou kunnen worden en er is zeker een plan als het zo ver is. Afgelopen zomer maakten ze alvast bekend dat ze met Amazon Web Services (AWS) in zee zouden gaan, misschien is dat al een teken aan de wand.

Ook het nieuwe budgetplafond dat werd ingevoerd in de Formule 1 zal er voor zorgen dat het eventueel verlies van een grote sponsor geen drama meer hoeft te zijn op sportief vlak. Voor het budgetplafond van kracht was bedroeg het budget ongeveer 500 miljoen dollar per jaar, waarvan er 300 miljoen naar het racen op zich ging.

De regels op financieel vlak zullen de volgende twee seizoenen nog aangescherpt worden, Ferrari is altijd een drijvende kracht geweest achter het budgetplafond en in 2022 is het mogelijk dat ze daar de vruchten van kunnen plukken.

Misschien zou het verdwijnen van de Mission Winnow-sponsoring er wel kunnen voor zorgen dat de bolides terug in het scharlakenrood voor de dag kunnen komen in plaats van het ‘Marlboro-rood’ van PMI. 

Aannemen dat Ferrari sportief zou lijden onder het verdwijnen van PMI is waarschijnlijk een brug te ver. En geef toe, wie kijkt er nu niet uit naar een Ferrari-bolide in het scharlakenrood…