Komend seizoen moet KERS zijn debuut maken tijdens de F1-races. De voorbije maanden was er alvast veel te doen rondom KERS. Veel teams ondervinden problemen met de implementatie van KERS. Het bekendste voorbeeld is ongetwijfeld dat van het BMW Sauber team. Een mecanicien van het team raakte bij een testsessie gewond toen hij een elektrische schok kreeg.
Er viel de voorbije maanden dan ook meermaals de vraag te horen om KERS uit te stellen. Ondertussen draait bij de teams de ontwikkeling van KERS op volle toeren. Één van de teams die eveneens problemen heeft is Ferrari. De Italiaanse renstal liet de voorbije maand al bij monde van motorbaas Gilles Simon weten dat de wagen van 2009 mogelijk zonder KERS zal debuteren.
Ferrari heeft momenteel dan ook een achterstand bij de ontwikkeling van KERS. Het team hoopt echter om die achterstand tijdens de winterperiode goed te maken.
"Ik kan niet ontkennen dat we achterop liggen," zegt Aldo Costa, technisch directeur bij Ferrari. "Sta me toe om te zeggen dat ik liever zou gehad hebben dat KERS zich al in testfase bevind. Nu zullen we immers veel op een korte termijn moeten doen."
Costa liet nog weten dat Ferrari voor het eerst met KERS wil testen tijdens een testsessie in januari.