“Ferrari heeft toegegeven in het belang van de F1 als sport”

Volgens voormalig Ferrari F1-teambaas Stefano Domenicali heeft Ferrari haar eisen met betrekking tot het budgetplafond in de Formule 1 in het belang van de sport laten vallen.


Ferrari stond steeds erg weigerachtig tegenover het invoeren van een zogenaamd budgetplafond in de Formule 1. Het budgetplafond van 175 miljoen dollar dat in 2021 ingevoerd zou worden kwam er dan ook na jaren van discussiëren.

De coronacrisis zorgde er echter voor dat meer dan ooit F1-teams financieel in de problemen dreigden te komen. Door het annuleren van tien F1-races lopen ze dit jaar heel wat miljoenen mis terwijl de kosten blijven doorlopen. De discussie ontstond dan ook om het budgetplafond verder te verlagen.

Het uiteindelijke doel was om de financiële situatie van de F1-teams voor langere tijd gunstiger te maken en de competitiviteit in de sport te vergroten. Een kleiner budget zou de kloof tussen de grote en kleine teams kunnen dichten en tot spannendere races leiden.

Ferrari was echter niet te vinden voor een budgetplafond lager dan 150 miljoen dollar. Begrijpelijk, want teams zoals Ferrari en Mercedes besteden momenteel zo’n 450 tot 500 miljoen dollar per jaar aan hun F1-projecten. Toch stemde Ferrari in met een budgetplafond van 145 miljoen dollar in 2021 dat vervolgens ook nog eens met vijf miljoen dollar per jaar zakt tijdens de drie jaren nadien.

“Ik denk dat ze dit echt in het belang van de sport gedaan hebben,” aldus voormalig Ferrari-teambaas Stefano Domenicali tegenover ‘Sky F1’.

“Niet alleen voor Ferrari maar voor grote ondernemingen in het algemeen is het niet eenvoudig om dramatisch in de kosten te snijden.”

Volgens Domenicali wacht Ferrari maar ook Mercedes dan ook een moeilijke uitdaging om een duidelijke scheidingslijn aan te brengen tussen haar F1-team en de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van de motoren en aandrijflijn van F1-bolides. Die leveren ze als motorleverancier immers ook aan andere teams.

Ferrari zou aanvankelijk ook weigerachtig tegenover een verdere verlaging van het budgetplafond gestaan hebben omdat dit tot ontslagen zou leiden, iets wat het gezien de huidige economische crisis in Italië absoluut wenste te vermijden.

“De beslissing die werd genomen, niet alleen door Ferrari maar ook door Mercedes en Red Bull is hoe het hoort. Er is immers geen alternatief. De situatie waarin we verkeren is erg complex. We hopen echt dat iedereen dit jaar overleeft want het is een erg cruciaal jaar,” besloot de voormalig teambaas van Ferrari.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}