Ferrari krijgt opnieuw bakken kritiek uit Italië

Ferrari kon vandaag met een vijfde stek voor Fernando Alonso en een tiende positie op de startgrid voor Felipe Massa opnieuw geen potten breken. De kritiek op Ferrari klinkt steeds luider en luider. Vooral de Italianen steken hun teleurstelling niet onder stoelen of banken.
Bij de start van het seizoen hadden de vurige Italiaanse Tifosi na de teleurstelling in Abu Dhabi waarschijnlijk gehoopt om dit seizoen wraak te kunnen nemen. Helaas presteert Ferrari tot grote teleurstelling van de fans ver onder de verwachtingen. Ferrari wordt niet gespaard van de nodige kritiek. Volgens sommige fans is “het steigerende paard omgetoverd tot een balkende ezel”.

Toegegeven, Ferrari heeft de laatste jaren wel vaker een mea culpa geslagen. Zo zijn de Tifosi het incident met de brandstofslang in Maleisïe in 2008 nog niet vergeten. Ferrari had de lollypopman immers vervangen door een soort verkeerslicht. Bij de pitstop sprong het licht echter te vroeg op groen waardoor Felipe met de brandstofslang richting circuit vertrok. Pijnlijk voor de onfortuinlijke Braziliaan, zonder dit incident was hij dat jaar immers wereldkampioen geworden.

Ook het jaar erna was het voor Ferrari jammer genoeg niet veel soeps. De Ferrari F60 bleek één grote mislukking te zijn. De wagen was zonder twijfel veruit de slechtste waarmee “El Cavallino Rampante” ooit aan de aftrap van een seizoen was gekomen. De ingenieurs van de Italiaanse renstal hadden bij de invoering van de nieuwe regels de bal compleet mis geslagen. De resultaten van Brawn GP waren een verrukking voor de fans van Jenson Button en Rubens Barrichello en een doorn in het oog voor iedereen die met een rood-witte bril door het leven stapt. Kimi Raikkönen verzamelde in 2009 achtenveertig punten. Felipe Massa kon mede door zijn ongeluk in Hongarije slechts tweeëntwintig punten bij elkaar sprokkelen.

Het jaar erna was het dan zover. Dit moest en zou de wederopstanding worden van de meest succesvolle renstal aller tijden. Fernando Alonso kreeg de taak om samen met Felipe Massa de resultaten opnieuw naar een hoger niveau te tillen. Het begon goed in Bahrein, beide piloten wisten immers een uitstekend resultaat te behalen. Derna ging het opnieuw bergaf, Ferrari zonk weg in het klassement maar dankzij de ontwikkeling van de wagen knokte Fernando Alonso zich opnieuw vooraan in het klassement. Helaas moest Felipe Massa hem in Duitsland laten passeren wat bij sommige mensen op zijn zachtst gezegd de wenkbrauwen deed fronsen. De laatste race werd echter een nachtmerrie van formaat, door een onbegrijpelijke tactische blunder in Abu Dhabi greep Ferrari voor het derde jaar op rij naast de hoofdvogel, Sebastian Vettel werd de jongste wereldkampioen uit de geschiedenis.

Dit jaar hangen er echter opnieuw donkere wolken boven de Ferrarifabriek in het anders zo zonnig Italië. De uitspraken van Di Montezemolo dat de 150° Italia maar voor één doel, het veroveren van de wereldtitel, is ontworpen zijn ondertussen al als een boemerang in zijn gezicht teruggekeerd. Nieuw is echter dat nu ook Fernando Alonso de volle laag over zich heen krijgt.

“Dit is echt niet enkel een technisch probleem. DIt jaar hebben we bij Ferrari het beste van Fernando Alonso nog niet te zien gekregen. Fernando Alonso, de man die een volledig team kan motiveren en een wagen naar een hoger niveau kan tillen is slechts een vijfde plek op de startgrid waard. Fernando lijkt echt gedemotiveerd” vertelde journalist Stefano Mancini in “La Stampa”.

“Ook vorig seizoen maakte Alonso fouten (zoals zijn crash in de oefensessies in de GP van Monaco red.), maar dat waren andere fouten. Toen was er nog de wil om te winnen en haalde hij het beste uit zijn wagen. Dit seizoen laat hij zich al drie keer na elkaar vangen bij de start waardoor hij kostbare plaatsen verliest. Dit toont aan dat er iets vreemds gebeurt… In China deed Alonso ons aan de Fernando Alonso uit 2008 en 2009 denken. Toen heerste er ook een vorm van gelatenheid en was hij blij als hij in de top vijf stond omdat hij wist dat dat het maximum haalbare was met zo een wagen.Sinds zijn tijd bij McLaren werd Fernando nooit meer geklopt door zijn teamgenoot. Nu is hij al twee keer geklopt door zijn teamgenoot. Hij was wel drie maal sneller dan Felipe Massa in de kwalificaties maar tijdens de start werd Fernando telkens overklast door Felipe. ”

Stefano Mancini die, laat ons eerlijk zijn, toch wel een héél kritische journalist blijkt te zijn heeft duidelijk geen boontje voor Fernando Alonso. Wij vragen ons af indien Lewis Hamilton of Sebastian Vettel twee races na elkaar achter hun teamgenoot eindigen of zij dan ook even veel kritiek zouden krijgen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}