Ferrari legt uit wat er verkeerd liep bij de pitstop van Carlos Sainz

Ferrari
Ferrari

Ferrari heeft toegelicht wat er precies verkeerd liep bij de eerste pitstop van Carlos Sainz in Zandvoort en daaruit blijkt dat de Spanjaard geen schuld treft.

Carlos Sainz reed tijdens de openingsfase van de GP van Nederland op een derde plaats en in de veertiende ronde werd op het laatste moment beslist om de Spanjaard binnen te roepen voor een pitstop om te anticiperen op Sergio Perez.

De Ferrari-rijder kon in extremis de pits nog induiken maar bij de pitstop liep het mis voor Sainz want die duurde 12,7 seconden. Dat betekende dat de Ferrari met nummer 55 op een elfde plaats weer de baan op kwam.

“De pitstop call heeft meestal twee elementen: de ene is de call van ons naar de rijder, en de andere is onze call naar onze crew,” legt Ferrari-strateeg Inaki Rueda uit in Ferrari’s debrief video.

“De oproep aan de rijdee kwam in dit geval op het juiste moment. Carlos had geen probleem om in de box te komen. Hij wist dat hij naar binnen kwam en hij had genoeg tijd om de pitstraat te halen.”

“De oproep aan de pitcrew komt meestal zo’n drieëntwintig tot vierentwintig seconden voor de pitstop, maar in dit geval, omdat we reageerden op Perez, kwam het later.”

“We gaven onze pitcrew maar zeventien seconden om te reageren! Onze pitcrew heeft die tijd nodig om ter plekke te komen en klaar te staan als de rijder komt.”

“We hebben onze gunmen, de monteurs die de banden verwijderen komen naar buiten en de monteurs die de nieuwe banden plaatsen komen door de pitstopzone.”

Naast het feit dat de crew later werd verwittigd speelde ook de smalle pitstraat in Zandvoort een rol volgens Rueda.

“In dit geval kwam Carlos iets eerder binnen dan normaal,” vervolgde hij.

“De bandenmonteur linksvoor slaagde erin zich tussen de voorvleugel en de krik te wringen, maar de bandenmonteur linksachter slaagde daar niet in.

“Tot overmaat van ramp hebben we op Zandvoort een erg smalle pitstraat, en dat betekende dat de bandenmonteur linksachter om de hele pitcrew heen moest om uiteindelijk in zijn hoek te komen.”

“Daarom zag je dat alle drie de andere hoeken al klaar waren voordat we een linkerachterband op de auto hadden kunnen monteren.”

Maar daarmee was de tegenslag voor Sainz nog niet compleet want bij zijn tweede pitstop hinderde hij na een unsafe release Fernando Alonso, wat hem een tijdstraf van vijf seconden opleverde. De Ferrari-rijder was het in dit geval niet eens met zijn straf.

“Tegen de tijd dat ze me lieten gaan, was het duidelijk veilig met Fernando”, zei hij na de race.

“Maar toen moest ik vol in de remmen om de McLaren-monteur te ontwijken die op mijn rijlijn stond. Het was dit remmen dat de unsafe release veroorzaakte.”

“Ik was er gefrustreerd door, want ik dacht dat ik iemands leven had gered en geen gevaarlijke situatie had veroorzaakt.”

Koop nu jouw F1-merchandise met een mooie korting!
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen