Ferrari onthult bevindingen van onderzoek naar verloren race: “Hierdoor liep het mis in Monaco”

Ferrari
Ferrari

Nadat het in Monaco zowel met Charles Leclerc alsook Carlos Sainz de race in Monaco verloor startte Ferrari een onderzoek naar de oorzaak. De bevindingen van dat onderzoek heeft het nu bekendgemaakt.

“We kwamen naar deze race met erg hoge verwachtingen, we hadden de verwachting dat we over een zeer competitieve wagen gingen beschikken,” vertelt hoofdstrateeg Inaki Rueda in een video van Ferrari.

“Op zaterdag veroverden we ook daadwerkelijk de eerste startrij, iets waarop we heel trots zijn want zoiets is in Monaco erg moeilijk om te verwezenlijken.”

Tot aan de kwalificatie zag het er goed uit voor Ferrari maar in de aanloop naar de race begon het te regenen en tijdens de race liep het mis voor Ferrari.

“Op zondag werd de race met een uur uitgesteld, we begonnen onze focus te verschuiven.. In plaats van de plannen die we voor een droge race hadden moesten we nadenken over hoe we een regenrace gingen aanpakken.”

“Met Carlos hadden we een zeer goede race. Hij startte van op de tweede plaats en na de eerste serie pitstops reed hij aan de leiding van de race. Ons initieel plan was immers om te proberen reageren op de pitstop van Sergio Perez, we bewaarden de rust omdat we ons realiseerden dat het niet zou werken.”

“In allerlaatste instantie vertelden we dan ook tegen Carlos dat hij buiten moest blijven, iets wat hij ook deed. Op het juiste moment oordeelden we dat de omstandigheden goed waren voor droogweerbanden en Carlos was de eerste van de rijders vooraan om droogweerbanden te komen halen.”

“Dat gaf hem duidelijk een voordeel. Jammer genoeg kwam hij achter Latifi de baan op en dat kostte hem ruim drie seconden. Als hij niet werd geblokkeerd door Latifi dan had hij vrijwel zeker de race gewonnen.”

Geen allereerste F1-overwinning voor Carlos Sainz dus maar ook voor Charles Leclerc liep het mis want de Monegask viel terug van de eerste naar de vierde plaats. Voor Leclerc kwam het verlies nog harder aan.

“We hebben de positieve punten gehad, laat ons nu de negatieve punten bespreken,” ging Rueda verder.

“Met Charles maakten we twee fouten. De eerste was het coveren van Perez. Terwijl we met Carlos ons erg laat realiseerden dat we Perez niet konden coveren, hadden we met Charles een grote kloof en dachten we dat we Perez konden coveren.”

“Aan het begin van zijn inlap had Charles meer dan tien seconden voorsprong op Perez en we dachten dat dit voordeel zou verminderen omdat Perez op de intermediates sneller aan het rijden was.”

“We keken naar andere rijders en aan de hand van de live data dachten we dat de voorsprong van zo’ n tien seconden naar zo’n vijf, vier of in het slechtste geval zelfs drie seconden zou krimpen.”

“Terwijl we binnenkwamen zagen we de voorsprong van tien seconden slinken. Terwijl Charles ter hoogte van ‘het zwembad’ reed, het laatste referentiepunt dat we hadden, leek hij een seconde voorsprong te gaan hebben.”

“Wat we niet verwacht hadden was dat Perez tijdens dat rondje zo’n negen seconden sneller zou zijn, daardoor verloren we de race met Charles.

Leclerc kwam daardoor achter Perez opnieuw de baan op maar vervolgens ging het van kwaad naar erger bij Ferrari en Leclerc. Leclerc kwam even later immers nogmaals binnen om naar droogweerbanden over te schakelen.

“De tweede fout die we met Charles maakten was opnieuw een fout wat betreft het inschatten van een kloof tussen twee wagens,” aldus Rueda.

“We wilden beide wagens voor droogweerbanden laten pitten. In ronde 21 dachten we dat de baan goed genoeg was voor droogweerbanden. Tegelijkertijd brachten we Carlos binnen om te proberen de leiding in de race te behouden. We dachten bij onszelf ‘Laat ons Charles binnenhalen om een undercut te doen bij Perez zodat we op de eerste en tweede plaats finishen.”

“Aangezien we gingen pitten keken we naar de verschillen. Het verschil tussen onze twee wagens was vijf seconden. Het was close voor een ‘dubbele pitstop’. Een comfortabele dubbele pitstop duurt zo’n zes seconden maar we dachten dat 5,5 seconde ook goed zou zijn.”

“Terwijl de wagen steeds dichter bij de ingang kwam zagen we dat de kloof steeds kleiner werd en op 3,5 seconde lag. We probeerden in laatste instantie om Charles te zeggen dat hij buiten moest blijven maar het was te laat.”

“Hij was de pitlane al binnengereden. Tijdens die pitstop verloor Charles twee seconden. Dit was cruciaal. Waarom? Dit stelde Max Verstappen in staat om voor Charles op de baan te komen.”

Of hoe Ferrari heel wat kostbare punten verloor, Charles Leclerc kostbare punten verloor, en Carlos Sainz een mogelijke eerste overwinning.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print