“Ferrari overwoog een dozijn aan verschillende neuzen voor haar nieuwe wagen”

James Allison, technisch directeur bij Ferrari, heeft tegenover ESPN laten verstaan dat de Italiaanse renstal naar minstens een dozijn aan ontwerpen voor de neus heeft gekeken alvorens het besloot het huidige ontwerp te hanteren.
image
Allison kwam recent over van Lotus om bij Ferrari aan de slag te gaan als technisch directeur. Allison weet dan ook als geen ander wat er allemaal aan te pas kwam om het ontwerp van de nieuwe Ferrari F14 T te verwezenlijken.

De voorbije dagen was er enorm veel te doen over de neuzen waarvoor de verschillende teams opteerden. De ingrijpende wijzigingen in het reglement en de voorschriften voor het ontwerp van de neus zorgden ervoor dat de teams met allerlei spitsvondigheden kwamen. Het valt daarbij op dat er veel compleet verschillende soorten ontwerpen zijn.

Ook James Allison geeft te kennen dat ze bij Ferrari minstens over een dozijn ontwerpen aan het nadenken waren.

“Alleen al wat de neus betreft hebben we naar minstens een dozijn aantal neuzen en hun ontwerp en formaat gekeken,” aldus Allison. “Net als alle andere onderdelen staat het ons vrij om het te ontwerpen dus we zullen er constant aandacht aan besteden.”

“Waarom we voor dit ontwerp van neus hebben gekozen? Wel, wanneer je in de pitlane kijkt dan zal je zien dat er op elke wagen een andere neus staat. Ook is er niet veel gelijkenis tussen de verschillende wagens. Dat komt omdat de regels op het vlak van geometrie voor de neus veel vrijheid geven. Wanneer je vrijheid hebt dan ga je uiteraard verkennen wat er allemaal mogelijk is.”

Allison vindt ook dat de neus geen doorslaggevend element zal zijn bij het al dan niet succesvol zijn van een wagen.

“De reden dat er niet één ontwerp is komt omdat het geen gevoelig onderdeel is op het vlak van succes. Er zijn immers heel veel verschillende ontwerpen die perfect werken. Ik kom van een ander team dat een erg agressieve oplossing heeft uitgewerkt.”

Allison verwijst daarmee naar Lotus, dat een neus heeft die uit twee verschillende elementen bestaat met bovendien een verschillende lengte.

“Ik heb met het team samengewerkt aan dat ontwerp en deze wagen heeft een andere oplossing maar het zal niet veel verschil geven. De neuzen zijn simpelweg leuk om over te praten omdat ze vooraan de wagen gemonteerd worden en iedereen ze meteen ziet,” besluit Allison.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}