Ferrari vraagt de FIA om aanpassing budgetplafond na opmerkelijke uitzondering voor Audi

Ferrari
Ferrari

De FIA laat weten dat het momenteel geen uitzondering zal geven aan Ferrari in het nieuwe budgetplafond nadat er een werd gemaakt voor Audi.

Vanaf 2026 zal het budgetplafond in de Formule 1 stijgen van 135 miljoen dollar per jaar naar 215 miljoen dollar, met als reden de nieuwe technische regels die dan in voege zullen treden en de inflatie.

Maar omdat het leven in Zwitserland, waar het hoofdkwartier van Audi gevestigd is, duurder is, zal het budgetplafond voor hen nog verder stijgen. Het is geen verrassing dat de andere negen teams daar niet tevreden mee zijn.

Daarom vraagt ook Ferrari, tot voor de komst van Cadillac, het enige team dat buiten het Verenigd Koninkrijk gevestigd is, een uitzondering aan de FIA. Nikolas Tombazis legt uit waarom de kans erg klein is dat die er ook zal komen.

“De situatie die van invloed is op de salarissen tussen teams is een beetje complexer, omdat je rekening moet houden met de moeilijkheid om mensen van andere teams te krijgen vanwege wat je ze moet betalen,” vertelde hij de verzamelde media. “We geloven dat het juist is om ons te richten op de landen met de hoogste loonkosten, wat op dit moment Zwitserland is.”

“Ik zal zeggen dat in een democratie, waar er negen wolven en één schaap zijn, ik denk dat je kunt zien wie de negen wolven zijn.”

“We willen natuurlijk consensus en democratie, maar het is ook onze verantwoordelijkheid om te proberen eerlijk te zijn, en als we elke vijf of zes jaar de kans krijgen om aanpassingen te doen die gericht zijn op eerlijkheid, misschien binnen de competitie van de Formule 1, is het moeilijk om de nodige meerderheden onder de teams te krijgen om ons te steunen. 

“We zien onze verantwoordelijkheid om eerlijk te zijn en dat proberen we altijd te doen.”

Tombazis verduidelijkt verder hoe de beslissing van de FIA om het budgetplafond voor Audi te verhogen tot stand gekomen is.

“Het werd ons duidelijk dat de salarissen in bepaalde landen veel hoger liggen en dat de kosten van levensonderhoud in bepaalde landen veel hoger liggen. Ik zie het zelf ook, want ik woon in Genève en telkens als ik naar de supermarkt ga, denk ik eraan”, vervolgt hij.

“We vonden dat een team dat gevestigd is in een land met hoge arbeidskosten zoals Zwitserland ongeveer 30% of zelfs 40% minder mensen aan de auto zou laten werken, wat we fundamenteel oneerlijk vonden. “

“Vanuit het oogpunt van de regelgever zou dit uiteindelijk betekenen dat teams niet meer zouden kunnen opereren en dat teams zoals Sauber zouden moeten sluiten en verhuizen naar een ander land.”

“Daarom is er een aanpassing in het financieel reglement voor 2026, waardoor de salarissen die worden meegenomen in de kostenlimiet worden aangepast. “

“We zijn ook van plan om het wat transparanter te maken, zodat teams die misschien bang zijn dat er iets achterbaks gebeurt, overtuigd kunnen worden, maar ik denk niet dat iemand twijfelt aan de eerlijkheid van deze regeling.”