Ferrari: “Vreemd achterpoortje in token-reglement bezorgt concurrentie een voordeel”

Volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto krijgen sommige concurrenten in het middenveld van de Formule 1 een competitief voordeel door een achterpoortje in het token-reglement.


Door het token-systeem worden de teams in 2021 beperkt in het ontwikkelen van hun F1-bolides. De maatregel kwam er onder andere om de kosten te besparen. Elk team heeft slechts twee tokens en ze moeten daardoor weloverwogen beslissen welke aspecten van de wagen ze willen doorontwikkelen.

Er zit echter ook een achterpoortje in het token-reglement want teams die de versnellingsbak of ophanging van iemand anders afnemen, zoals bijvoorbeeld Racing Point of AlphaTauri zullen die elementen gewoon kunnen aanpassen zonder daarvoor tokens te gebruiken.

“Met het token-systeem hebben we volgend jaar beperkingen wat onze ontwikkelingen van de wagen betreft,” aldus Ferrari-teambaas Binotto.

“We hebben slechts twee tokens die we kunnen inzetten, we moeten onze zwakke punten van dit jaar zien aan te pakken.”

“Er zijn echter teams die, momenteel geen beperkingen hebben wat de tokens betreft. Ze hebben ‘gratis’ tokens zoals bijvoorbeeld Racing Point en AlphaTauri.”

Volgens Mattia Binotto kunnen die achterpoortjes er voor zorgen dat sommige teams plots een stap vooruit kunnen zetten zonder daarvoor hun tokens te moeten gebruiken.

“Die teams zullen dan ook een voordeel hebben, een competitief voordeel op het vlak van ontwikkeling in vergelijking met ons en andere teams,” aldus Binotto.

“McLaren is dan weer een team dat van motorleverancier verandert en misschien een upgrade verkrijgt wat het motorvermogen betreft.”

“De concurrentie zal volgend jaar opnieuw zeer sterk zijn. Ik geloof er echter sterk in dat we hier in Maranello een sterk team hebben en ik heb er alle vertrouwen in dat we het beter zullen doen dan dit jaar.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print