“FIA bezocht Racing Point om F1-bolide te vergelijken met Mercedes”

Andy Green, technisch directeur bij Racing Point, onthult dat ze bezoek hebben gekregen hebben van de FIA om hun bolide voor 2020 te vergelijken met de data van Mercedes.


Het verhaal van de ‘Roze Mercedes’ is ondertussen wel bekend. Toen Racing Point in Barcelona tijdens de pre-season testen haar nieuwe bolide onthulde viel het meteen op waar ze in Silverstone de mosterd waren gaan halen, de RP20 lijkt dan ook heel hard op de Mercedes van vorig jaar.

Bovendien bleken ze ook nog te beschikken over een competitief pakket en dan weet je dat in het F1-circus de poppen aan het dansen zullen gaan. Renault liet al weten dat ze er niet voor terug zouden deinzen om een klacht neer te leggen.

Andy Green verdedigt in een gesprek met ‘Autosport’ de legaliteit van zijn ontwerp: “We weten eigenlijk niet goed op welke feiten ze zich baseren om een klacht neer te leggen.”

“Toen de auto gelanceerd werd, hebben we er met de FIA over gesproken. Ze kwamen naar de fabriek en keken naar wat we gedaan hadden en naar het ontwerp van de auto.”

“Ze namen zelfs de ontwerpgegevens van de Mercedes van vorig jaar en vergeleken die met die van ons. Ze deden een grondige controle en ze zijn helemaal tevreden dat de auto die we hebben door ons is ontworpen.”

“Hij mag dan wat overeenkomsten hebben met de Mercedes, maar het is gewoon vergelijkbaar. Het is niet hetzelfde, dus is er geen protest.”

“Ze kunnen schreeuwen zoveel ze willen, maar ik denk dat ze eigenlijk schreeuwen over het feit dat ze de trein hebben gemist. Dat is waar ze boos over zijn.

De RP20 is de eerste bolide die door het team zelf ontworpen is sinds de overname door het consortium rond Lawrence Stroll. Racing Point stapte af van het zogenaamde ‘high rake’-principe dat Red Bull gebruikt waarbij de achterkant van de auto een stuk hoger ligt dan de voorkant.

Green legt uit dat de overstap naar een ‘low rake’-ontwerp, waar Mercedes ook gebruik van maakt, ervoor gezorgd heeft dat er op het eerste zicht overeenkomsten zijn tussen de twee bolides.

“Er was geen verplichting om ook maar één ding over te dragen in 2020. Waar er tot dan toe altijd een enorme druk was geweest om een aanzienlijk percentage van de auto over te dragen door de financiële situatie waarin we ons bevonden”.

“Er was altijd een aanzienlijke overdracht, en dit jaar was de eerste keer dat we een schone lei hadden en dat we konden optimaliseren wat we van Mercedes kochten. Het leek zo logisch, dus waarom er tegen vechten?”

“Waarom vechten tegen dit concept dat ze hebben gebruikt en het concept dat we hadden aangenomen, waarom niet gewoon het uitlijnen van de twee en daarop verder bouwen? Het resultaat is duidelijk een compleet nieuwe auto met geen enkele overdracht.”

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Volgens het Britse ‘Autosport’ is er een nieuwe provisionele F1-kalender voor dit jaar. Opvallend daarbij is dat onder andere de GP van Nederland ontbreekt, België staat wel op de voorlopige F1-kalender.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner SpeelgoedSpeelgoed