GP van San Marino 1994: Het zwartste weekend in de F1-geschiedenis

26 jaar geleden vond het zwartste weekend in de geschiedenis van de Formule 1 plaats. Roland Ratzenberger en Ayrton Senna overleden, maar eigenlijk begon het al op vrijdag 29 april …
Vrijdag 29 april 1994:
Rubens Barrichello heeft het meeste aantal races in de Formule 1 achter zijn naam maar op vrijdag 29 april ontsnapte de Braziliaan aan de dood toen hij tegen een snelheid van 225 km/u in de bandenmuur werd gekatapulteerd.

Veiligheidspersoneel vermeed dat een bewusteloze Barrichello zijn tong inslikte en zo overleefde de Braziliaan zijn horrorcrash. Barrichello kreeg in het ziekenhuis trouwens bezoek van Ayrton Senna.

artikel gaat verder onder de video

Zaterdag 30 april 1994:
Twintig minuten ver in de kwalificatie crasht de Oostenrijker Roland Ratzenberger in de ‘Variante Villeneuve’. Een ronde eerder had Ratzenberger de voorvleugel van zijn F1-bolide beschadigd maar de Oostenrijk reed gewoon door in plaats van de pitlane in te rijden.

Tegen maar liefst 309 km/u verloor Ratzenberger de controle over zijn wagen en belandde hij met F1-bolide in de muur. Ratzenberger liep een schedelbreuk op en overleed vervolgens in het ziekenhuis van Bologna.

artikel gaat verder onder de video

Zondag 1 mei 1994:
Al bij de start van de race liep het mis want bij een aanrijding tussen Pedro Lamy en Jykrie Juhani Järvilehto vlogen brokstukken in het publiek en raakten negen F1-fans gewond. Het grootste drama volgde daarna echter nog.

Na een herstart ging Ayrton Senna in de Tamburello-bocht rechtdoor en crashte de Braziliaanse F1-legende tegen 211 kilometer km/u tegen een betonnen muur. De race werd onmiddellijk stilgelegd en het medisch personeel begaf zich naar de verhakkelde Williams F1-bolide van Senna.

Uiteindelijk won Michael Schumacher de race maar tweeënhalf uur later volgde het nieuws dat Ayrton Senna was overleden.

a:0:{}
Daniel Ricciardo heeft via de sociale media gereageerd op zijn aangekondigde overstap van Renault naar McLaren.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print