FIA doet binnenkort belangrijke aankondiging over waterstof in de autosport

FIA

De FIA zal binnenkort een aankondiging doen over het gebruik van waterstofmotoren in de autosport om de ambitieuze doelstellingen van voorzitter Jean Todt te halen.

Tijdens een bezoek aan de Formule E-race in Rome heeft FIA-voorzitter Jean Todt laten verstaan dat zowel de elektrische FE als de klassieke F1 met verbrandingsmotoren een rol zullen spelen in de plannen om de motorsport koolstofneutraal te maken.

Op de vraag of elektriciteit de enige manier is om die doelstelling te halen antwoordde de Fransman negatief. “Niet helemaal, de hele motorsport moet ‘zero-emission’ worden. Als dat niet lukt met elektrificatie kan het nog via brandstoffen.”

“We zijn pioniers met de hybridetechnologie in de F1 en we hebben de Formule E maar hetzelfde moet gebeuren in de rally en de toerwagens. Geen enkele raceklasse zal aan dat lot kunnen ontsnappen.”

Verwacht wordt dat de Formule 1 in de toekomst meer gebruik zal gaan maken van biobrandstoffen omdat men denkt dat op dat vlak ook de resterende auto’s met verbrandingsmotoren minder vervuilend zullen zijn. Maar Todt zinspeelt ook op waterstoftechnologie en vertelt dat de FIA daar binnenkort een aankondiging over zal doen.

“Het is een zeer interessante technologische ontwikkeling,” aldus Todt. “Velen werken er aan en ook de FIA wil haar steentje bijdragen. We doen veel testen in onze laboratoria en we gaan binnenkort een aankondiging doen over waterstoftechnologie.”

Er lopen al projecten want er is al een waterstofklasse bij de 24u van Le Mans in de vorm van een samenwerking tussen Red Bull en de Franse sportwagenbouwer ORECA.

Voor de F1 zal een overstap naar waterstof in 2025 nog te vroeg komen, maar de constructeurs zijn er wel mee bezig als oplossing op langere termijn. Zo vertelde Daimler-CEO Ole Kallenius vorig jaar nog dat waterstofmotoren aantrekkelijk zouden zijn als er een milieuvriendelijke manier zou bestaan om het gas te produceren.

“Het is een van die technologieën op weg naar een CO2-neutrale toekomst waar we aan werken, en daar zijn we al 25 jaar mee bezig,” zei hij.

“We gaan eerst, in termen van onze inzet op de weg, in de zwaardere vrachtwagens, en in sommige bustoepassingen, maar het zal niet werken, tenzij je uiteindelijk groene waterstof hebt om te gebruiken.”