FIA geeft verklaring voor lange safety car-procedure tijdens GP van Italië

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De FIA kreeg na afloop van de GP van Italië heel wat kritiek omdat de safety car lang op de baan bleef en de race niet herstart werd maar onder safety car werd uitgereden. In een reactie verdedigt de FIA haar beslissing om de safety car zo lang op de baan te houden.

Tijdens het slot van de race kwam Daniel Ricciardo met zijn McLaren F1-bolide stil te staan ter hoogte van de twee Lesmo-bochten. Daarbij was het voor de baanmarshalls niet mogelijk om de wagen van Ricciardo weg te duwen, wat het verwijderen van de wagen moeilijker maakte en langer deed duren.

Uiteindelijk duur de safety car-procedure tot het einde van de race, wat de FIA op felle kritiek kwam te staan. Er volgde zelfs boegeroep van de fans na afloop van de race. In een reactie legt de FIA uit waarom de safety car zo lang op de baan was.

“Ook al werd er getracht om wagen nummer 3 snel te verwijderen zodat er opnieuw kon geracet worden, de situtatie evolueerde en de marshalls slaagden er niet in om de wagen in neutraal te plaatsen en hem weg te duwen van het circuit,” zo luidt het in een statement van de FIA.

“Aangezien de veiligheid tijdens het verwijderen van de wagen de absolute prioriteit is, en het incident niet voldoende ernstig was voor een rode vlag, eindigde de race onder de safety car, dit zoals overeengekomen is tussen de FIA en alle deelnemers.”

“De timing van de safety car-periode tijdens de race heeft daarbij geen invloed op de procedure.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print