FIA kondigt extra controles aan tijdens GP van België

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

De FIA heeft de teams gewaarschuwd dat het tijdens het raceweekend van de GP van België extra controles op de vleugels van de F1-bolides gaat uitvoeren.

‘Flexi-wings’ zijn terug in de Formule 1, al moeten ons eerder afvragen of ze ooit zijn weggeweest. Feit is dat er vooral dit seizoen opnieuw veel commotie rond zogenaamde ‘Flexi-wings’ is. Geheel toevallig is dat niet want de teams zijn wel erg aan elkaar gewaagd en wanneer het dan om duizendsten van een seconde gaat dan kan ieder kleinste voordeel, al dan niet illegaal verkregen, het verschil maken.

Vooral op camerabeelden is te zien hoe tijdens het rijden een voorvleugel enorm doorbuigt en zo minder luchtweerstand creëert. Daardoor kunnen F1-bolides sneller rijden op de rechte stukken. Nieuw is het niet want we zien dat al jaren maar bij momenten neemt het extreme vormen aan.

Daarom voert de FIA al enige tijd controles uit op de voor- en achtervleugels, bovendien werd zelfs een maatregel met zogenaamde ‘dots’ op de achtervleugel ingevoerd. Die moeten het mogelijk maken om tijdens het rijden te meten of een achtervleugel te fel doorbuigt.

Maar er is dus opnieuw commotie ontstaan over de ‘Flexi-wings’ waarbij vooral Mercedes en McLaren, niet toevallig momenteel de grootste concurrenten van Red Bull, in het vizier worden genomen. Daarbij stellen enkele teams zich de vraag of de zogenaamde ‘statische tests’ waarbij vleugels op stilstaande F1-bolides ‘belast worden’ wel volstaan en voldoende uitsluitsel geven dat een vleugel niet te fel doorbuigt.

Bij de FIA waren ze er aanvankelijk van overtuigd dat extra controles niet noodzakelijk waren maar na aanhoudende kritiek hebben ze nu toch beslist om extra maatregelen te nemen. Zo zullen enkele teams tijdens de eerste twee oefensessies op vrijdag met extra camera’s op de voorvleugels moeten rijden die moeten nagaan of de vleugels te flexibel zijn en dus te fel doorbuigen;

Opvallend is dat de camera’s enkel tijdens de oefensessies op vrijdag gemonteerd moeten worden en dus niet op zaterdag en zondag. Om te vermijden dat de teams de camera’s enkel op vleugels plaatsen die ze tijdens de rest van het raceweekend niet echt gebruiken moeten de camera’s minstens tijdens 50 procent van het aantal gereden kilometers op vrijdag gemonteerd zijn.

Gaat de discussie over de zogenaamde ‘Flexi-wings’ hiermee voorbij zijn? Ongetwijfeld niet maar het wordt wel steeds moeilijker om op dat vlak de regels te overtreden. Afwachten of het ook iets teweeg zal brengen in de onderlinge krachtsverhoudingen bij de teams …