FIA legt beperking op van geblazen diffuser

Volgens sommige bronnen zal de FIA komend weekend een bijkomende beperking opleggen in het gebruik van de geblazen diffuser.
image

Een nieuwe vondst van dit jaar is de EBD ofwel de exhaust blown diffuser. Hierbij worden de uitlaatgassen door de diffuser geblazen wat op zijn beurt meer downforce kan genereren. Veel teams zijn intussen die weg ingeslagen en hebben hiermee danig zitten experimenteren om het maximum aan downforce uit deze nieuwigheid te kunnen halen.

De FIA zal hier nu een beperking opleggen in die zin dat het niet meer toegestaan is om nog uitlaatgas door de diffuser te ‘blazen’ wanneer de piloot met zijn voet niet meer het gaspedaal induwt. Het is dus niet meer toegestaan om tijdens het remmen, de motor zodanig af te stellen dat er nog voldoende uitlaatgas door de diffuser gaat om er voordeel uit te halen.

Volgens sommige techneuten wordt hiermee het verlies tijdens niet-acceleratie fases geschat op ongeveer 15% aan downforce. Verwacht wordt dat alle teams hier onder te lijden zullen hebben, maar sommigen zullen meer getroffen worden dan anderen.

Vooral Red Bull zou hier een belangrijk strategisch voordeel mee verliezen, maar onder andere ook Mercedes en McLaren zullen op zoek moeten naar andere mogelijkheden om extra downforce te genereren. Al blijft het uiteraard giswerk want behalve de insiders weet niemand exact hoeveel voordeel welk team nu had met het systeem.

Benieuwd of deze terugval de hiërarchie van de verschillende teams terug door elkaar kan halen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}