FIA neemt achtervleugels opnieuw in vizier: “Extra controles tijdens GP van Australië”

McLaren
McLaren

Na nieuwe commotie rond de achtervleugels en een eventuele ‘mini-DRS’ zou de FIA onder de teams een update verspreid hebben met betrekking tot een ’technische richtlijn’. Daardoor zouden er al tijdens de eerste race van het nieuw F1-seizoen extra controles gebeuren.

De flexibiliteit van de voor- en achtervleugels vormt al langer een punt van discussie in de Formule 1. Sommige teams zouden over zogenaamde ‘flexi-wings’ beschikken die te fel doorbuigen en daardoor zouden de wagens vooral op de rechte stukken een hogere topsnelheid behalen.

Volgens ‘Autoracer’ zou de FIA ondertussen een update voor de ’technical directive’ TD34 verstuurd hebben waarin vermeld wordt hoe ze gaan controleren op de zogenaamd ‘flexi-wings’. De teams zouden zelfs behuizingen moeten voorzien zodat er camera’s kunnen geïnstalleerd worden die de bewegingen van de achtervleugel in beeld brengen. Daarnaast zijn er ook de stickers in contrasterende kleuren die aangebracht worden om de beweging van de achtervleugel te kunnen monitoren.

Opvallend is dat de aanscherping van de technische richtlijn er komt op een moment dat Red Bull tijdens de driedaagse F1-test in Bahrein met een beschuldigende vinger wees naar McLaren en Ferrari. Pierre Wache, de technisch directeur van Red Bull, beschuldigt de concurrentie ervan met een soort mini-DRS te rijden.