FIA neemt maatregelen na ‘kraanwagen-incident’: “Berichtensysteem, slechts één racedirecteur, …”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De FIA heeft de bevindingen van haar onderzoek naar de gebeurtenissen tijdens de GP van Japan bekendgemaakt. Daarin ging er uiteraard ook veel aandacht naar het incident met een kraanwagen die de wagen van Carlos Sainz kwam takelen. De FIA onderneemt ook onmiddellijk actie.

Het onderzoek naar de kraanwagen die zich plots op het circuit bevond terwijl het hevig regende en al de wagens nog niet waren teruggekeerd naar de pitlane deed de FIA besluiten “dat al de FIA-procedures gevolgd werden” al gaf de FIA ook toe “dat het verstandiger zou geweest zijn om de inzet van voertuigen om de wagens te bergen uit te hebben gesteld”.

Op het aanwezig zijn van een kraanwagen terwijl de F1-bolides nog op de baan aan het rijden waren en er hevige regen was zorgde voor felle kritiek vanuit de F1-piloten, teambazen en ook heel wat fans. Ook daarvoor toont de FIA begrip, zeker gezien de gelijkenissen met het incident waarbij Jules Bianchi in 2014 crashte.

“Het panel dat de gebeurtenissen bestudeerde geeft toe dat het aanwezig zijn van kraanwagens op het circuit van Suzuka, en dat in de bewuste weersomstandigheden, gevoelig ligt gezien de gebeurtenissen die in het verleden hebben plaatsgevonden.”

Uit het rapport blijkt ook dat de wedstrijdleiding Pierre Gasly over het hoofd had gezien.

“Gezien de omstandigheden op de baan, en de slechte visibiliteit voor de rijders, marshals en het recovery personeel, aanvankelijk tijdens een safety car en vervolgens onder rode vlag, en aangezien de focus van de inspanningen op een veilige recovery lagen, werd de AlphaTauri van Pierre Gasly in de pitlane niet meteen gedetecteerd.

In een reactie op de bevindingen van het onderzoek worden een reeks maatregelen ingevoerd, waarvan de gevolgen al tijdens dit raceweekend in Austin al merkbaar zullen zijn.

Zo zal het officieel berichtensysteem alsook het FIA intercom-systeem de teams verwittigen wanneer er een voertuig op het circuit wordt gestuurd om een wagen van de baan te verwijderen. De teams zullen hun rijders vervolgens verplicht moeten verwittigen.

Tijdens een (virtuele) safety car-procedure zal er een extra live monitoring zijn die de racedirecteur en het ‘race operations centre’ moeten helpen bij het monitoren van al de wagens op de baan en in de pitlane. Daarnaast worden de verantwoordelijkheden van de wedstrijdleiding en het ‘race operations centre’ verduidelijkt en zal er bijkomende aandacht gaan naar wagens die tijdens een (V)SC-periode de pitlane inrijden.

Tijdens een briefing in Austin worden de rijders en teams er nogmaals aan herinnerd wat de regels zijn op het vlak van de verschillende F1-vlaggen (geel, dubbel geel) alsook de procedures tijdens de virtuele safety car en safety car. Tot slot zal ook het gebruik van reclameborden bekeken worden, dit nadat Pierre Gasly tijdens de eerste ronde in contact kwam met een reclamebord waardoor hij moest pitten.

Er zal ook verder onderzoek gebeuren naar het managen van ‘regenraces’, waarbij niet alleen de afwatering van het circuit van Suzuka verbeterd zal worden maar er ook gebruik zal gemaakt worden van artificiële intelligentie en andere technieken, en het verbeteren van de prestaties van de regenbanden.

Tot slot zal de functie van racedirecteur tot het einde van het seizoen door Niels Wittich uitgevoerd worden, in plaats van roterend met Eduardo Freitas zoals tot dusver dit seizoen het geval was. Daarmee wordt duidelijk gekozen voor standvastigheid.

Voormalig FIA-racedirecteur Michael Masi zal gezien de vele discutabele beslissingen en incidenten dit seizoen ongetwijfeld blij zijn dat hij niet langer racedirecteur is dit seizoen …

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print