FIA overweegt strengere straffen tegen ’tactische motorwissels’

Ferrari
Ferrari

De FIA overweegt om strengere straffen te introduceren om teams te ontmoedigen tactische motorwissels in te plannen.

Momenteel heeft elke rijder drie complete power units ter beschikking voor een volledig F1-seizoen. Dat houdt in dat er drie verbrandingsmotoren, drie MGU-K, drie MGU-H en drie sets van elektronica mogen gebruikt worden.

De onderdelen kunnen naar believen worden omgewisseld en uitgewisseld, maar de invoering van een nieuw onderdeel buiten de basispool van hardware van een rijder leidt tot een gridstraf van tien plaatsen. Verdere wijzigingen die daarna worden aangebracht, worden bestraft met een gridstraf van vijf plaatsen.

Gedurende het seizoen zijn er teams die soms strategisch opteren voor een complete motorwissel en er genoegen mee nemen om achteraan op de grid te staan. Tijdens de F1-commissie, die deze week plaatsvond in Abu Dhabi, werd er bekeken om de straffen eventueel aan te passen.

“Men was het erover eens dat het huidige systeem teams niet sterk genoeg afschrikt om strategische veranderingen aan de power unit door te voeren, en dat het aanzet tot het vervangen van meer elementen dan nodig is zodra een rijder meer dan een bepaald strafniveau heeft opgebouwd”, aldus de FIA in een vrijdag vrijgegeven verklaring.

“Dit leidt uiteindelijk tot hogere kosten voor onderdelen en ondermijnt de jaarlijkse beperkingen voor power units.”

Dit seizoen waren er zeven rijders, waaronder het Ferrari-duo Charles Leclerc en Carlos Sainz, die maar liefst zes power units gebruikt hebben.

Eventuele veranderingen aan het reglement zullen nog verder geanalyseerd en verfijnd worden tijdens de ‘Sporting and Power Unit Advisory Committees.’

Andere dingen die nog onder de loep zullen genomen worden door het F1-committee zijn onder andere het verbod op bandenwarmers. Daar hadden verschillende rijders en teams na een paar testen alvast heel wat kritiek op. 

Er zal ook bekeken worden om DRS meteen te activeren van bij de start, dit wil zeggen na een ronde in plaats van de twee ronden zoals nu het geval is. Dit zal getest worden bij elke sprintrace in 2023 om een goed beeld te krijgen over een eventuele invoering bij alle races in 2024.