FIA past regels van safety car en pitlane aan

De FIA deelde vandaag mee dat de regels met betrekking tot de safety car en het gebruik van de pitlane zijn aangepast.
De regels worden zowat ieder jaar aangepast en ieder seizoen ontstaan er nieuwe discussies over de regels. Ook nu zal het wachten zijn tot het eerste incident dat plaatsvindt tijdens een race. Een kwestie van tijd dus …

Met betrekking tot de safety car worden de regels aangepast om de veiligheid te verhogen.

“De safety car snelheid, een vertraging met ongeveer veertig procent tegenover de normale rondetijd, zal opgelegd worden gedurende twee ronden in plaats van één,” luidde het in een mededeling van de World Motor Sport Council. “De bedoeling is dat de wagens tegen een veilige snelheid rijden tot ze aansluiten bij de safety car.”

Hierdoor wil de FIA dus vermijden dat verschillende wagens het één ronde trager aan doen om vervolgens terug te versnellen om sneller bij de safety car aan te sluiten.

Ook op het vlak van het gebruik van de pitlane verandert er wat.

“Gedurende een safety car periode zal het licht aan het einde van de pitlane op groen blijven, tenzij de race wordt stilgelegd.”

“Een wagen mag echter alleen de pits inrijden wanneer hij banden moet wisselen, tenzij de safety car zelf ook de pitlane moet gebruiken.”

Het zal dus niet meer zoals vroeger zijn dat de uitgang van de pitlane bij momenten op rood staat wanneer er een safety car periode is.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print