FIA verplicht tweede brandstofsensor vanaf 2020

We hebben een zoveelste episode gekregen in de brandstof-saga. De FIA verplicht vanaf volgend jaar immers de installatie van een tweede brandstofsensor. Daarmee moet het brandstofverbruik nog nauwkeuriger gemonitord worden.


Na afloop van de Braziliaanse GP onderzocht de FIA drie brandstofsystemen: eentje van Ferrari zelf, eentje van een klantenteam van Ferrari en een brandstofsysteem. De controle kwam er ongetwijfeld na de aanhoudende insinuaties dat Ferrari ‘vals zou spelen’.

Kort na de controles heeft de FIA nu voor de derde keer in enkele weken tijd een zogenaamde ’technische richtlijn’ uitgevaardigd. Daarin staat dat de teams vanaf 2020 verplicht worden om een tweede brandstofsensor te installeren.

Momenteel verplicht de FIA slechts het gebruik van één sensor waarmee het brandstofverbruik wordt gemeten. De sensor moet er voor zorgen dat er slechts 100 kilogram brandstof per uur verbruikt wordt.

Red Bull vroeg in de aanloop naar de Amerikaanse GP of één van haar drie concepten volgens de FIA toegestaan is. De concepten zouden er voor zorgen dat er tussen de meetpunten toch meer dan 100 kilogram per uur brandstof verbruikt kon worden.

De FIA gaf een negatief antwoord en meteen werd er ook gespeculeerd dat Ferrari vals zou spelen. Met het verplichten van een tweede brandstofsensor in 2020 wil de FIA eventuele achterpoortjes die er nu zijn alsnog dichten.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print