FIA waarschuwt opnieuw: “Vanaf GP van België strenge controles op porpoising en flexibele vloer F1-bolides”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

De FIA heeft na een meeting van haar ‘F1 Technical Advisory Committee’ bevestigd dat er vanaf de GP van België wel degelijk strengere controles zullen plaatsvinden met betrekking tot porpoising en flexibele vloeren op F1-bolides.

Porpoising is een probleem waarmee de F1-teams sinds de introductie van de nieuwe generatie F1-bolides geconfronteerd worden. Het ene team ondervindt meer problemen dan het andere maar er werd aangenomen dat naarmate het seizoen vorderde de problemen zouden verminderen.

Op sommige circuits is het probleem echter zo hardnekkig dat de FIA het steeds meer als een ‘veiligheidsprobleem’ beschouwt, zeker na fysieke klachten van diverse rijders.

De voorbije races leek het porpoising-probleem steeds kleiner te worden, iets dat ook verschillende team suggereerden. In een reactie laat de FIA weten dat het probleem de voorbije races inderdaad minder waarneembaar was maar dat dit grotendeels ook toe te schrijven viel aan de karakteristieken van de circuits waarop gereden werd. Met andere woorden: de FIA verwacht dat tijdens de rest van het seizoen zonder maatregelen het porpoising-probleem opnieuw groter zal worden.

Daarom plande de FIA om tijdens het komende raceweekend in Frankrijk haar ‘Aerodynamic Oscillation Metric-tool’ te introduceren die teams moest dwingen om het porpoising-probleem aan te pakken. Die introductie word echter uitgesteld tot de GP van België.

Na afloop van de meeting bevestigde de FIA nogmaals dat er vanaf de GP van België strenger zal gecontroleerd worden op het vlak van porpoising maar ook wat betreft het hebben van te flexibele vloeren op de F1-bolides. Er zal voor de race op het circuit van Spa-Francorchamps dan ook een nieuwe technische richtlijn geïntroduceerd worden.

Voor 2023 vinden er kleine wijzigingen aan het reglement plaats om de voorgeschreven rijhoogte van de vloer alsook de diffuser te verhogen.