Vanaf 2021 18-inch wielen in de F1?

Een overgang van 13-inch naar 18-inch wielen lijkt deel uit te gaan maken van het nieuwe reglement voor 2021 dat op dit moment samen wordt gesteld door een team van ingenieurs onder leiding van Ross Brawn, in samenwerking met de FIA.

Charlie Whiting, de race directeur van de FIA, liet verstaan dat de introductie van de 18-inch wielen op dit moment ter discussie staat om hun intrede te maken in 2021.

Pirelli probeerde de laatste jaren al de nieuwe wielen te introduceren, met enkele concepten zoals in 2014 toen Charles Pic met een Lotus de 18-inch banden testte op Silverstone of toen Martin Brundle ze testte op een GP2-bolide in Monaco in 2015.

Volgens de bandenfabrikant hebben de lage-profiel banden, zoals ze ook al te zien zijn in WEC en Formule E, meer overeenkomsten met de wagens op de weg. Het zou dan ook beter zijn voor de marketing van Pirelli.

In het verleden was het tegenargument vaak dat de nieuwe wielen een grote impact hebben op de ophanging, waardoor er meer geld naar de ontwikkeling zou gaan. Maar nu zijn de meningen van de teams toch in het voordeel van de introductie van de 18-inch wielen.

Enkele teams hebben zelfs voorgesteld om de nieuwe wielen al in 2020 te gebruiken, zo schrijft Motorsport. Het lijkt echter logischer dat de overgang zal gemaakt worden wanneer er meerdere aanpassingen moeten gebeuren in 2021.

De CEO van Pirelli liet in Monaco al weten klaar te zijn om de overgang te maken naar 18-inch wielen.

“We staan er zeker voor open”, zei de CEO van Pirelli. “Natuurlijk moet de FIA de juiste regels vinden en moeten de teams in staat zijn om zich aan te passen. Er zijn immers een aantal problemen met de aerodynamica en de ophanging. Wanneer de teams klaar zijn, dan zijn wij klaar.”

“Voor ons blijft het altijd technologie, als het nu de 13-inch of de 18-inch wielen zijn. We zijn blij met beide.”

Mario Isola, de baas van de F1-afdeling bij Pirelli, liet wel verstaan dat een testprogramma noodzakelijk zal zijn met F1-bolides met een aangepast ophanging.

“Op dit moment hebben we dit nog niet in detail besproken”, zei Isola tegenover Motorsport. “Alle reglementen ontbreken immers nog.”

“We lieten de F1 verstaan dat we klaar zijn om te doen wat ze van ons vragen, maar dan wel met de nodige tijd en testen. We moeten een goede planning maken. In het verleden hebben we ons steeds aangepast aan de wensen van de Formule 1. Maar voor de 18-inch wielen hebben we een testwagen nodig.”

“Ik denk dan ook dat 2020 té vroeg is om zo’n grote verandering door te voeren. Verder is het ook niet logisch om de aanpassingen niet in 2021 door te voeren”, besluit Isola.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}
Foto: Pirelli Motorsport