Frederic Vasseur ontkent spanningen met Lewis Hamilton over de boordradio: “We zitten niet rustig een pintje te drinken aan de pitmuur”

Ferrari
Ferrari

Lewis Hamilton beleefde een redelijk eenzame race in de straten van Monaco en dan was er nog de radiocommunicatie met de Ferrari-pitmuur die niet geheel vlot leek te verlopen. Voor de buitenwereld is er dan al vlug sprake van ‘spanningen over de boordradio’ maar volgens Ferrari-teambaas Frederic Vasseur klopt daar niets van.

Nadat hij de race al vijfde was gefinisht, op ruim dertig seconden van Max Verstappen, was er opnieuw veel te doen rond Lewis Hamilton zijn race. Niet het resultaat op zich maar wel opnieuw de radioboodschappen met de pitmuur waren het onderwerp in de media.

Tijdens de race vroeg Lewis Hamilton op een bepaald moment immers aan zijn race-engineer Riccardo Adami info en ‘doelen’ om de kloof met de wagen voor hem te dichten. Adami antwoordde met ‘Push now. This is our race.’.”

Eigenlijk was de boodschap dus gewoon dat Hamilton moest blijven pushen, ook al was de kloof met Max Verstappen voor hem eigenlijk al te groot geworden. Hamilton begreep de boodschap echter niet goed en ging er vanuit dat hij de kloof nog zou kunnen dichten indien hij hard genoeg zou pushen.

Hamilton maakte zich vervolgens zorgen dat de miscommunicatie Riccardo Adami boos had gemaakt en hij vroeg tegen het einde van de race: “Ben je boos op mij of over iets?”. Opvallend genoeg kwam er geen antwoord over de boordradio.

Na afloop van de race liet Lewis Hamilton duidelijk verstaan niet blij te zijn met hoe de communicatie was verlopen. “Het was niet zeer duidelijk. De informatie was niet zo duidelijk.”

“Ik begreep niet volledig ’this is our race’. Ik wist niet waarvoor ik aan het strijden was. Was ik voor de positie voor mij aan het strijden?”

“Maar toen ik naar de data keek zag ik dat ik niet eens in de buurt van de wagens voor mij reed. Ik vergde toen veel van mijn banden maar ik was te ver verwijderd van hen.”

“Wat de rest van de race betreft kan ik niet veel commentaar geven. Ik bevond me in niemandsland door de gridstraf dat ik als zevende moest vertrekken.”

“Ik reed op een bepaald moment een tijdje achter twee wagens en slaagde erin om voor hen te belanden. Maar nadien was het niemandsland waar ik reed. De kloof was redelijk groot en was dus niet echt met de wagens voor me aan het racen. Ik had nood aan een safety car om mee vooraan te geraken maar die kwam er niet.”

Volgens Ferrari-teambaas Frederic Vasseur was er helemaal geen spraken van spanningen die groeiden tussen Lewis Hamilton en Riccardo Adami. Vasseur vindt dan ook dat er geen spel gemaakt moet worden van de radioboodschappen die er tijdens de GP van Monaco waren.

“Wanneer een rijder iets vraagt tussen bocht 1 en bocht 3 dan moeten we wachten om te antwoorden om te vermijden dat we in het midden van bochten een antwoord geven,” aldus Vasseur. “Het is niet dat we aan het slapen zijn of rustig een pintje zitten te drinken aan de pitmuur. Het is gewoon omdat het een deel van het circuit is waarover we hebben afgesproken dat we niet met de rijders zouden praten.”

Vasseur sprak na afloop van de race ook met Hamilton en er is volgens de Ferrari-teambaas dan ook helemaal geen sprake van spanningen.

“Eerlijk gezegd is er geen sprake van spanning wanneer iemand iets vraagt. Hij rijdt tussen de muren, hij staat onder druk, hij rijdt 300 km/u tussen de muren en dat is perfect oké voor mij.”

“Toen ik na de race met hem sprak was hij helemaal niet boos.”