Frederic Vasseur panikeert niet: “We werken aan het probleem met onze F1-bolide, we hebben belangrijke vooruitgang geboekt”

Ferrari
Ferrari

Bij Ferrari moesten ze tijdens de GP van groot-Brittannië terugschakelen naar een specificatie van de SF-24 waarmee enkele races geleden nog gereden werd. Een serieuze stap achteruit en dat zorgt toch wel voor vraagtekens maar teambaas Frederic Vasseur maant aan tot kalmte.

Ferrari-rijder Carlos Sainz liet zich negatief uit over het teruggrijpen naar de oude specificatie waarmee in Imola gereden werd (Carlos Sainz: “Ferrari heeft 2 à 3 maanden ontwikkelingstijd weggegooid!”). Teambaas Frederic Vasseur panikeert echter niet, volgens Vasseur begrijpen ze de problemen die ze hadden steeds meer en wordt er actie ondernomen.

“Het is een aerodynamisch probleem, ja, we hebben aerodynamische onderdelen verandert en het stuiteren trad op in Spanje,” aldus Vasseur toen hem naar de problemen gevraagd werd. “Om dat op te lossen zijn er duizenden oplossingen, oplossingen met en zonder compromissen op het vlak van performance of de ontwikkeling van het pakket en ik denk dat we er nu zijn.”

“De komende race zullen we het met de huidige wagen moeten afwerken maar hopelijk hebben we zo snel mogelijk een upgrade waardoor de wagen minder stuitert.”

“Om eerlijk te zijn, ik kan niet spreken over 2020, 2021 of 1994 maar de voorbije 16 maanden, al de upgrades die we introduceerden hadden een zeer, zeer goede correlatie met wat we in de windtunnel deden.”

“Het was één van de sterke punten van het team vorig jaar om kleinere updates te introduceren die steeds loonden maar met deze upgrade hadden we een probleem.”

Ferrari probeerde op het circuit van Silverstone op vrijdag de twee specificaties naast elkaar uit om data te verzamelen en te analyseren hoe ze de wagen best kunnen verbeteren. Frederic Vasseur vindt het dan ook geen probleem dat ze daarvoor kostbare tijd en performance opgeofferd hebben.

“Het compromitteren en opofferen van de sessies op vrijdag, wanneer je weet dat je tijd verliest tijdens het weekend, dan is het oké om de eerste en tweede oefensessie op te offeren voor de middellange termijn, dit was een beslissing die als team zeer moeilijk was.”

“Je begint het weekend, en in Silverstone was het nog erger door het weer, en we plaatsten onszelf in een moeilijke situatie, maar we wisten het op zijn minst op voorhand. We namen de beslissing al voor het weekend en ik denk dat het de juiste was om te doen.”

“De correlatie is oké, de downforce en correlatie zijn oké. Ik denk dat het nog steeds voor iedereen een vraag is waarom het stuiteren plots optreedt en het is moeilijk om daar een correlatie voor te vinden want in de windtunnel heb je geen stuiteren.”

“Ik wil niet al te veel in detail gaan want we hebben allerlei data en je kan niet op alles anticiperen, je kan niet zeggen dat je met het ene ontwikkelingspad meer last van stuiteren zal hebben maar weten of het een negatieve impact zal hebben op je performance is een ander verhaal.”