Geen KERS voor Virgin MVR-02

Bij de renstal Virgin Racing ontwikkelde men voor dit seizoen een wagen die niet voorzien is van het Kinetic Energy Recovery System. Andere prioriteiten zouden hun voorkeur genieten.
Naast Lotus en Hispania Racing zal ook Virgin in 2011 zonder de extra impulsen van pk’s van start gaan. In 2009 leverde het systeem ongeveer 80 pk extra gedurende zowat 6 seconden per ronde. Wel moeten we de GP van België goed in ons achterhoofd houden aangezien Fisichella’s Force India daar zonder veel moeite de Ferrari van Kimi Raikkonen ging bedreigen. Raikkonen moet vast blaren op zijn duim gehad hebben om die overwinning dankzij KERS toch maar op zak te steken. KERS leek destijds in elk geval niet op elk circuit optimaal bij te dragen.

Bij Virgin is men dus nu eveneens van mening dat het budget best aan andere kostbare aspecten kan worden uitgegeven. Designer Nick Wirth staat nu al voor een zware opdracht. De zogenaamde MVR-02 is schijnbaar drie volle seconden trager dan de wagens van de concurrentie. Wirth zal doorheen het seizoen weinig tijd aan vakantie mogen besteden om het gat te dichten. Hun Duitse rijder Timo Glock laat nu al verstaan dat aanvallen weinig zin zal hebben in maart.

“We moeten realistisch blijven. Het is bijna onmogelijk om nu nog drie seconden sneller te worden. Laat ons hopen dat we ons in maart toch nog dichter in het middenveld bevinden. Onze oplossingen stellen me best tevreden. Liefst zouden we op gelijkaardige wijze als Renault functioneren. Daar ken men dankzij grote inkomsten met eigen uitvindingen voor de dag komen. Gelukkig zal er ditmaal wel voldoende ruimte zijn voor brandstof”, aldus Timo Glock die het weldra dan ook nog eens zonder KERS zal moeten stellen.

Simulatoren zouden reeds hebben aangetoond dat de nieuwste uitvinding van Renault ook niet naar behoren zou functioneren op de MVR-02 van Virgin. De uitvinding die Glock aanhaalde betreft het verplaatsen van de uitlaat naar de voorzijde van de bolide. Op die manier bekwam men bij Renault een positieve invloed op het aerodynamisch gedeelte van de nieuwe R31. Uiteraard vallen uitvindingen in de F1 niet zomaar overgenomen te worden en is voorkennis telkens van groot belang. Om een lang verhaal kort te maken, de wagens van Virgin zullen in 2011 opnieuw hard vibreren over het asfalt.

“Bij Virgin snappen we het nut zeer goed van de nieuwe uitlaat die Renault ontwikkelde. Het moet gewoon allemaal binnen het budget passen. Het blijft een feit dat KERS ook extreem duur is. Bovendien zou het extra gewicht ons op dit ogenblik niet gunstig zijn. Onze wagen is nu al 3 seconden trager”, zo liet Wirth op maandag in Londen nog verstaan.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}