Geen start achter de safety car meer op een natte baan?

De FIA zou een oplossing willen uitwerken voor starts op een natte baan. Het wil er zo voor zorgen dat deze starts niet meer achter de safety car dienen te gebeuren.

Bij enkele starts op een natte baan eerder dit seizoen werd de safety car steeds ingeschakeld. De stilstaande start werd daardoor vervangen voor een zogenaamd ‘rollende’ start achter de safety car. Dit leidde tot veel irritatie bij de fans. Ook onder de rijders waren de meningen verdeeld.

De FIA wil alvast gehoor geven aan de verzuchtingen van de fans. Het wil een oplossing uitwerken tegen de GP van Duitsland, zo bericht ’Auto, Motor und Sport’.

Tijdens de GP van Monaco en Engeland werd er gestart achter de safety car, wat tot de nodige frustraties leidde bij de fans. De FIA wil een alternatief hebben tegen de GP van Duitsland.

Belangrijk om weten is echter dat er geen regel is die vereist om bij regenweer achter de safety car te starten. Het is de voorbije jaren echter een gewoonte geworden in de Formule 1.

Charlie Whiting, de wedstrijdleider in de F1, roept alle teams op om oplossingen te zoeken. Het is hierbij wel belangrijk dat een natte race met evenveel spektakel kan starten, als bij een staande en droge start.

‘Auto, Motor und Sport’ denkt dat de meest efficiënte oplossing is gevonden maar in Duitsland pas voorgesteld zal worden.

Het zou de bedoeling zijn om eerst enkele ronden achter de safety car te rijden, zodat de rijders zich de omstandigheden op de baan kunnen gewoon maken, en tot het veilig genoeg is om te starten. Vervolgens zou er een staande start plaatsvinden.

Charlie Whiting zal in Hockenheim nog wel met de teams bespreken of de ronden achter de safety car ook daadwerkelijk zullen meetellen bij het aantal ronden dat gereden dient te worden.

Geschreven door Anouck Jaspers
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}