George Russell stelt voor om chicane in Barcelona te verwijderen: “F1-fans krijgen dan meer spektakel zien”

Williams Racing
Williams Racing

In zijn rol als GPDA-directeur ijvert Williams F1-piloot George Russell voor meer spektakel tijdens de races voor de fans. Volges Russell is daar duidelijk nood aan om de sport aantrekkelijk te houden voor de fans.

“We zien mooie races en gevechten wanneer en een serieus verschil in bandenprestaties is tussen twee wagens, anders is het gewoonweg onmogelijk om in te halen,” aldus Russell tegenover ‘Racefans’.

“We proberen een manier te vinden om iets op papier te zetten, een soort doelstelling in een brief gericht aan de F1 en Pirelli. Daarin willen we zeggen wat noodzakelijk is voor de wagens, wat we nodig hebben van de banden, wat er nodig is van de circuits om mooie races te zien en de sport te promoten.”

Russell haalt vervolgens een voorstel aan voor het Circuit de Barcelona-Catalunya, dat erg gekend is bij de teams en rijders en dat vaak saaie races oplevert.

“We zien op het circuit vaak erg saaie races,” aldus Russell. “Over het algemeen zou het goed zijn als het circuit zou terugkeren naar de twee laatste bochten van 15 jaar geleden. Je zou daar dan de twee snelle bochten hebben, je zou iets dichter je voorganger kunnen volgen en je komt tegen een hogere snelheid op het rechte stuk waardoor het effect van de slipstream groter is richting de eerste bocht.”

Volgens Russell zouden de fans daardoor eveneens meer spektakel te zien krijgen.

“De fans zien de wagens tegen een veel hogere snelheid terwijl de rijders door een enorm snelle bocht rijden, wat dan weer opwindend is voor hen. Het is een win-win. Dat is een eenvoudige oplossing voor een circuit dat verder maar redelijk saai is om op te racen.”

De aanpassing mag dan op het eerste zicht wel eenvoudig te verwezenlijken zijn, toch is dat niet zomaar het geval. De FIA zou immers extra veiligheidsmaatregelen kunnen eisen en er moet dan uiteraard ook een nieuwe homologatie van die layout van het circuit volgen.

“Het is niet zo eenvoudig als dat we zeggen dat we het circuit willen aanpassen,” aldus Russell. “Het is echter iets dat kan gedaan worden tegen volgend jaar.”