Mercedes-rijder George Russell is geen voorstander van een zogenaamde ‘reversed grid’ tijdens de sprintraces. Daarover wordt nagedacht om het spektakel tijdens een F1-raceweekend te vergroten.
“Ik spreek niet in naam van de rijders maar mijn eigen persoonlijke mening is dat omgekeerde startgrids niet gaan werken,” geeft Russell zijn mening over het idee van de omgekeerde startgrid. “Gewoon omdat ik dat geleerd heb toen ik in de Formule 3 en Formule 2 reed.”
“Wanneer je de tien snelste wagens hebt dan is de moeilijkste wagen om in te halen degene waarmee je aan het strijden bent.”
“Wanneer je die grid vervolgens omkeert dan heb je de snelste wagen op de tiende plaats die de tweede snelste wagen op de negende plaats probeert in te halen, die op zijn beurt de derde snelste wagen probeert in te halen op de achtste plaats. Iedere wagen probeert dus zijn naaste concurrent in te halen.”
Volgens Russell zal de Formule 1 bij een zogenaamde ‘reversed grid’ geconfronteerd worden met een ‘DRS-trein’.
“Wat je waarschijnlijk verkrijgt is een DRS-trein,” aldus Russell. “Je zal dan bijvoorbeeld een Williams voor een Haas zien rijden, die er niet echt vlot voorbij geraakt, die vervolgens voor een Alpine rijdt en daarachter dan een McLaren ofzo. Ik denk dan ook niet dat het concept zal werken.”
Volgens Russell moet er meer gekeken worden naar de sprintraces en de bandenslijtage. Dit seizoen hadden we immers enkele zeer interessante en spannende sprintraces.
“De beste sprintraces waren degene met ofwel bandenslijtage zoals in Qatar, of rijders die op verschillende strategieën stonden,” blikt Russell daarop terug. “Hetzelfde in Brazilië, de banden hielden het zo’n 25 ronden uit, wat het ook veroorzaakte, het was een goede race.”
“Maar meestel krijg je tijdens de sprintraces rijders die allemaal op de medium band staan en die voluit tot de finish gaan en dan krijg je geen mooie race.”