Nikolas Tombazis, directeur van de single seater-afdeling van de FIA, geeft toe dat er teveel mazen in het net zitten als het gaat om het technisch reglement waar de F1-teams dan weer handig gebruik van maken. Tombazis vindt dat dit een negatieve invloed heeft gehad op de show op het circuit dit seizoen.
Begin 2022 werden de technische reglementen herschreven, het grondeffect kwam terug wat ervoor zorgde dat de neerwaartse kracht vooral gegenereerd wordt door de onderkant en de vloer. Deze aanpak bleek succesvol te zijn omdat het sindsdien makkelijker is om een auto te volgen. Dit komt vooral omdat er minder ‘vuile’ lucht aanwezig is achteraan de wagen en dat verbetert dan weer de inhaalmogelijkheden en het ‘close’ racen.
De ontwikkeling in de F1-wereld staat echter nooit stil wat ervoor gezorgd heeft dat de luchtstroom die over een wagen gaat dit jaar is toegenomen, vooral dan aan de voorkant van de wagen. Dat heeft dan weer invloed op de luchtwerveling aan de achterkant van de wagen en zo komen we tot het besluit dat het dit seizoen weer lastiger was om een voorganger op korte afstand te blijven volgen.
“Het volgen op korte afstand is dit jaar zeker een beetje moeilijker geworden”, erkende Nikolas Tombazis volgens ‘Speedcafe’. “We wisten dat het iets zou verslechteren als de teams zich wat meer zouden ontwikkelen.”
“Er waren een paar specifieke delen van de auto waar we een aantal mazen in de regelgeving niet snel genoeg konden dichten”, voegde hij eraan toe. “Het gaat dan over de ‘end plates’ aan de voorvleugel, het gebied rondt de wielkasten, remleidingen en dergelijke aan de binnenkant van het voorwiel.”
De toegenomen stroom van vuile lucht was dan ook een belangrijke factor voor de bandendegradatie, vooral Ferrari had hier in het begin van het seizoen last van, het was zowat hun grootste probleem op dat moment.
Er zijn momenteel geen plannen van de F1 en de FIA om in te grijpen voor de nieuwe reglementen van 2026 van kracht worden. Tombazis heeft er echter vertrouwen in dat het in de toekomst niet nog erger gaat worden.
“Ik verwacht dat het erg vergelijkbaar zal blijven. Ik denk ook niet dat het in de loop van het jaar erger is geworden, ik denk dat het alleen dit jaar was vergeleken met vorig jaar. Er zijn volgens mij ook geen nieuwe mazen meer in de regelgeving die nog ontdekt gaan worden door de ingenieurs”, sluit Tombazis af.
Geschreven door Vincent Bogaerts